Kortere skoledage, undervisning i mindre hold og mere vægt på udendørs aktiviteter. Det er nogle af de ting, der har kendetegnet undervisningen på landets skoler under coronakrisen.
Nu vil KL samle erfaringerne ind og se, om nogle af tiltagene kan videreføres i tiden efter corona. Det fortæller Thomas Gyldal Petersen (S), der er formand for børne- og undervisningsudvalget i KL, til fagbladet Folkeskolen.
- Fra KL's side vil vi meget gerne gå ind i en diskussion omkring videreudviklingen af folkeskolen på baggrund af de erfaringer, vi hver især har gjort os - med et åbent sind og prøve at finde de bedst mulige løsninger for fremtidens skole, siger han.
En af de ting, man ifølge udvalgsformanden fra KL måske kan lære af, er holddeling.
- Vi ved allerede fra den normale hverdag, at eksempelvis brug af holddeling - måske endda på tværs af klasser - kan skabe et undervisningsindhold og dynamik, der giver noget andet. Det handler så om, at vi skal udnytte den viden inden for de økonomiske vilkår, vi har, siger Thomas Gyldal Petersen til Fagbladet Folkeskolen.
Formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, har tidligere efterlyst en national erfaringsindsamling. Han indkaldte derfor parterne omkring folkeskolen til en drøftelse af, hvilke elementer af den nuværende undervisning der med fordel kan bringes videre.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.