Af Paul Hegedahl
Statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) seneste udspil om konkurrence mellem skolerne i Folkeskolen er yderst forenklet og vidner om ringe forståelse for, at der er og skal være forskel mellem den private og den offentlige sektor - og desværre også om, hvad ledelse egentlig er for en størrelse.
Dette emne diskuteres i en kommende boganmeldelse af Catharina Juul Kristensen & Søren Voxsted:
'INNOVATION - Medarbejder og bruger'; Hans Reitzels Forlag, København 2009; men på grund af emnets alvor foregribes en del af omtalen her.
Som titlen fortæller, handler bogen om innovation, men tankerne griber ind i den overordnede ledelse og ledelsestænkning i samfundet.
Innovation har været genstand for interesse i snart mange år i Danmark - lige fra forskningsprojekter til forskellige former for dagligt praktisk arbejde. Den overvejende form har været som teknologiudvikling og etablering af forsknings- og udviklingsafdelinger i private produktions- og servicevirksomheder: I dag er interessen imidlertid også i høj grad rettet mod innovationer i den offentlige sektor.
Innovation handler ikke blot om teknologi, materielle produkter eller f.eks. produktionssystemer, men også om serviceydelser, organisatoriske løsninger og arbejdsmiljø. Der er også en stigende forståelse for, at målet med innovationer ikke kun er at sikre virksomheders konkurrenceevne og økonomiske vækst, men også fortsat at sikre samfundsmæssige værdier som velfærd og demokrati.
Innovation skal 'udvikles, udføres og skabe forbedringer for den enkelte organisation eller for samfundet som helhed. Denne værdi kan både være materiel eller immateriel. Det gælder for såvel den private som den offentlige sektor.'
Det skal understreges, at der er en åbenlys forskel på innovationens værdi i den private og den offentlige sektor. Innovation i den private sektor har primært til formål at gavne den enkelte virksomhed i konkurrencen og overlevelsen. En innovation i en offentlig virksomhed skal helt principielt kunne stilles til rådighed for alle offentlige virksomheder, der kan have gavn af den. Her kommer så en paradoksal situation, som skal løses tilfredsstillende. Hvis f.eks. en privat eller en offentlig virksomhed i en branche, hvor der arbejder såvel private som offentlige udbydere, gennemfører en innovation, skal den stilles til rådighed for alle virksomhederne - uanset nogle vil mene, at de konkurrerer. Det kræver hensynet til samfundets bedste.
Det er så meget mere vigtigt at være opmærksom på, som at de to forskere i bogen peger på, at den politiske forståelse af offentlig innovation er præget af den såkaldte modernisering eller markedsgørelse af den offentlige sektor, der har fundet sted siden 1980'erne. Den politiske forståelse synes altså at privilegere en markedsbaseret forståelse. Forfatterne nævner fra 'Fremgang, fornyelse og tryghed. Strategi for Danmark i den globale økonomi - de vigtigste initiativer', udkast til brug for Globaliseringsrådets møde den 21. marts 2006, København; Statsministeriet, at konkurrence er en vigtig katalysator for innovation. Det vil sige, at den bagvedliggende forståelse af innovation fra regeringens side baseres på idealer, viden og erfaringer fra den private sektor.
Det er blevet mere og mere klart i de seneste år, at denne tænkning er nærmest automatisk og aldrig bliver genstand for analyse og overvejelser fra regeringen og dens rådgivere.
Det er en alt for primitiv forståelse af innovation på det område, den offentlige sektor dækker. Der må skabes en meget mere nuanceret forståelse. Her kan man kun erklære sig enig med Catharina Juul Kristensen og Søren Voxsted, som i bogen skriver: 'For at få et så nuanceret billede af privat og offentlig innovation som muligt, er det i vores vurdering vigtigt
1. at forstå innovation i hver af de to sektorer som noget særegent
2. samtidig at undersøge ligheder og forskelle mellem dem.
Hvis den ene sektor privilegeres frem for den anden, eller teori og anden forskningsmæssig viden ureflekteret overføres fra den ene sektor til den anden, er der risiko for, at sektorspecifikke innovationsformer, muligheder og behov overses, og at mulighederne for (reel anm.) gensidig inspiration og læring sektorerne forsvinder.'
Det er derfor en af denne bogs/forskningsrapports virkelig stærke sider, at de to sektorer ses som selvstændige, ligeværdige sektorer, hvor innovation finder sted. Man må håbe, at de berørte politikere vil indse dette og læse bogen igennem.
I forbindelse med offentliggørelsen af nationale test, som statsministeren ønsker, skal det påpeges, at det på ingen måde er sammenlignelige størrelser, der er tale om. Skolerne er beliggende i vidt forskellige områder. Så selv om en skoles resultater muligvis ikke er så høje, kan det være udtryk for en særdeles kompetent lærerindsats. Det kan vel ikke være så vanskeligt at forstå. Måske vi skal til at indføre test for politikere for at kunne vurdere i hvor høj grad de er kompetente. De er snart den eneste gruppe, der ikke skal testes og autoriseres og måles og kontrolleres på alle måder.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.