Konflikterne på Femern-byggeriet er rykket fra interne dokumenter og forhandlingsrum ind i transportminister Thomas Danielsens (V) officielle orientering til Folketingets Transportudvalg. Her beskriver ministeren, at statens bygherre Femern A/S forhandler med hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) om både en ny tidsplan og entreprenørens økonomiske krav, skriver nichemediet FemernBusiness.
Ministeren peger på to hovedknaster: kvaliteten af tunnelrenden og vilkårene i den tyske miljøgodkendelse, som på nogle punkter afviger fra det, der blev lagt til grund ved udbuddet. Kravene opgøres ikke i orienteringen, men FemernBusiness har tidligere beskrevet et krav på 14,5 mia. kr., som entreprenøren kæder sammen med forsinkelser fra tyske miljøkrav, der først kom efter kontraktindgåelsen.
Orienteringen beskriver også, at nedsænkningen er den kritiske sti, og at den første nedsænkning afventer godkendelsen af det specialbyggede fartøj Ivy, som er mere end halvandet år forsinket.
Samtidig ridser ministeren den oprindelige tidsramme op: 36 måneder til nedsænkning af elementerne og derefter omkring 30 måneder til tekniske installationer og test. Altså åbning tidligst 5,5 år efter nedsænkningen af det første tunnelelement. Det fremgår også, at der må forventes en fordyrelse, som vil forlænge tilbagebetalingstiden, men at den fortsat forventes at ligge inden for de rammer, der var forudsat ved anlægslovens vedtagelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.












