
ROSKILDE: Søndag rasede stormen Ingolf, og flere kommuner - heriblandt Roskilde - forventede stigninger i vandstanden på op til næsten to meter. Så slemt gik det dog ikke. Med en stigning på 1,28 meter i vandstanden i Roskildes mest udsatte område, Jyllinge Nordmark, kunne man nemlig ånde lettet op, skriver DR Sjælland.
Men stigningen i vandstanden er ikke holdbar i længden, mener Roskildes borgmester Joy Mogensen (S). Derfor har kommunen sendt en ansøgning om at få lov til at bygge permanente diger, der kan stoppe vandmasserne.
Og så kunne man måske få den tanke, at det efter år med oversvømmelser var på tide med en ansøgning. Men faktisk har der i fire år ligget en ansøgning om et dige på ministeriets skrivebord.
- Det skærer virkelig i øjnene på borgere og på mig som borgmester, at det kan tage 15 måneder at behandle 14 klager. Det har holdt 494 husejere hen i det uvisse, at staten har så lang sagsbehandlingstid - og det dur ikke, siger Joy Mogensen til Berlingske.
Nu skal det dog nu været slut med årelange sagsbehandlingstider, meddelte Brian Mikkelsen i dag i Jyllinge Nordmark. For fra nu af vil der maksimalt være seks måneder sagsbehandlingstid på klager, lover ministeren.
Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) har også tidligere erkendt, at sagsbehandlingstiden er for lang i Miljø- og Naturklagenævnet. Derfor lovede regeringen i juni, at de med en ny lovpakke vil sætte et loft over sagsbehandlingstiden.
Men lovpakken er ikke gennemført endnu, og derfor frygter Roskildes borgmester, at det igen vil trække i langdrag, når kommunen i december har et nyt forslag klar til godkendelse hos staten.
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.