
Kommunerne skal være sig deres ansvar bevidst og have beredskabet til at gribe en hvilken som helst pludseligt opstået krise i luften, få krisen overstået og arbejdet til at fungere i nogle rammer, der er trygge for borgerne.
Til gengæld skal politikerne på Christiansborg lære at lade være med at gøre lovgivningen stadig mere detaljeret, så den ikke kommer til at fungere som en spændetrøje, men derimod som inspiration for dem, der skal udføre arbejdet i hverdagen tæt på dem, det hele handler om: Nemlig borgerne.
Nøgleordet er dialog. Der skal skabes en så tæt dialog mellem kommunerne og det landspolitiske forum, at de forstår og respekterer hinanden og hinandens arbejde. Og der skal samtidig sikres en dialog mellem KL, kommunerne og landspolitikerne, så det i den sidste ende kun bliver bedre og bedre for borgerne.
Det er hovedbudskabet fra den nye direktør i KL, Suzanne Aaholm, i dag kommunaldirektør i Køge.
1. august i år overtager hun velfærds- og serviceområdet i KL efter direktør Niels Bertelsen, der går på pension. Det er to hovedområder, som ofte er med til at skabe røre i medierne og dermed i den politiske andedam.
Nu bliver det Suzanne Aaholms opgave at få områderne til at fungere på en sådan måde, og politikerne til at reagere på en sådan måde, at der ikke bliver røre nogen steder.
Og begge parter kan godt rebe sejlene. For det er en kaptajn med ambitioner, de her får bag roret.
Jeg er ambitiøs
- Ja, jeg er ambitiøs. Men ikke på mine egne vegne. På opgavernes vegne. Det drejer sig om at sætte i fokus, hvad der tjener de opgaver, vi har påtaget os, bedst. I det kommunale lederjob, jeg har dag, har jeg flere tusinde mennesker under mig, og borgerne tæt på mig. Når vi tager et forkert skridt i Køge Kommune, er der hård og kontant afregning. Borgerne reagerer, hvis vi bygger noget eller laver områder om, på en sådan måde, så det er ude af trit med områdets stil. De reagerer, hvis de kommunale servicer ikke fungerer. Og de reagerer, når vi pludselig får problemer med at levere dem ordentligt drikkevand.
- Men reaktionens kraft og i hvilken grad, den får indflydelse på kommunens fremtid er et spørgsmål om, hvordan vi reagerer, når situationerne opstår. Forstår vi borgerne, reagerer vi hurtigt og rigtigt nok til, at de oplever, at kommunen gør, hvad den kan for at rette op på en skæv situation. Og er det deres oplevelse, at noget, der er gået skævt, måske skyldes en menneskelig fejl, som ingen kunne have forudset, men som kommunen har taget sig af at få rettet hurtigt og sikret bedst muligt, at den ikke kan gentage sig, siger Susanne Aaholm..
Sørg for dialogen
- Min store udfordring bliver til gengæld gennem lobbyisme og anden kontaktvirksomhed at sikre, at KL bliver hørt på regeringsgangene, så landspolitikerne også får en sikker forståelse af, at kommunerne tager deres ansvar og hele tiden vil leve op til det. Skride ind, når det er nødvendigt og have den videre læring og forståelse, der skal til, for at borgerne kan føle sig godt tilpas, fastslår Suzanne Aaholm.
Skab ikke bekymring
Der sker fejl alle steder, hvor der er mennesker indblandet. Men det er vigtigt, at kommunerne er klædt på til at rette dem og så vidt muligt hindre gentagelser. Men det er ligeså vigtigt, at hovsa-sager ikke får landspolitikerne til at være frontløbere i at skabe bekymring ud over hele landet ved hele tiden at foranstalte store og krævende undersøgelser ? og dermed medieomtale - på grund af en menneskelig fejl et eller andet sted i systemet.
Suzanne Aaholm er ambitiøs, men ingen flane. Hun har siddet som kommunaldirektør i Køge i 11 år. Før da som fagdirektør både der og i andre kommuner. Inden det offentlige liv var hun ansat i et privat rådgivningsfirma. Hun er gift og bor sammen med den samme mand på samme adresse i Valby på 22. år. De har tre døtre, i dag store og derfor ikke tidskrævende. Den ældste er 19 år.
Der er ingen grund til at tælle hendes ugentlige arbejdstid op. Så store kuglerammer findes ikke, når hun oven i købet giver sig tid til et interview med dknyt kl. 20.00, for der er der nok mest ro.
Venner er vigtige
Fritiden, som kommunaldirektøren påstår hun har noget af, bruges på kunst, musik og skønlitteratur og ikke mindst børn og venner.
- Omgangen med andre mennesker er vigtig. Den stiller krav til dig og er med til at forhindre, at jeg graver mig helt ned i mit arbejde, som jeg bruger meget tid på. Omgangen med venner er med til at holde mig i gang som andet end et arbejdsmenneske.
Når Suzanne Aaholm har så umulig en arbejdstid hænger det blandt andet sammen med, at hun er en skattet foredragsholder, der ved alt, hvad der er værd at vide om offentlig ledelse.
- Jeg regner med at fortsætte som foredragsholder. Det er med til at holde én skarp i hovedet. Og så er det også en måde hele tiden at være i dialog med nogen på. Som nævnt sætter jeg dialogen meget højt på listen over, hvad der skal til, for at vi kan gøre det hele meget bedre og hele tiden få revurderet og justeret vore egne tanker og idéer.
Nu skal Suzanne Aaholm til at praktisere sin viden om ledelse i et helt andet forum. Et mindre personale giver færre personalemæssige opgaver. Men til gengæld er ansvaret i virkeligheden blevet meget større. For hendes ledelse af velfærd og service i KL skal sikre, at titusinder af mennesker i kommunerne ud over det ganske land løser deres opgave på en sådan måde, at KL kan få opfyldt et længe næret ønske om, at Christiansborg skal holde fingrene for sig selv.
Med hensyn til ambitioner, så vil Suzanne Aaholm ikke udtale sig om, hvorvidt næste mål er posten som administrerende direktør i KL. Til det er kun at tilføje, at den nuværende, Peter Gorm Hansen, er 65 år, og selvom der ikke er nogen bestemt pensionsalder i KL må han trods alt forudsættes at have en begrænset årrække foran sig i stolen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.