De vognmænd, der kører med højt læs gennem Guldborgsundtunnellen, er dybt bekymrede for, om de overhovedet kan bruge strækningen
Om kort tid åbner den nye motorvejsstrækning mellem Eskildstrup og Sakskøbing, men
Guldborgsundtunnelen er blevet for lav til de store specialtransporter med eksempelvis vinger til vindmøller.
På grund af nye installationer i tunnellens loft, er højden i tunnellen nemlig sænket 40 centimeter til 4,20 meter, og det er helt vanvittigt, mener vognmændene ifølge Folketidende.
Disponent Mikkel Christen fra Dansk Specialtransport siger, at det vil give store problemer for de mange transporter med højt læs.
- Det betyder, at vi skal køre nogle store omveje. Enten over Storstrømsbroen, hvor vi ikke kan køre med ret store læs, eller gennem Nykøbing by, hvor der også er nogle broer, hvor højden kan være et problem. Det betyder alt i alt, at transittiderne bliver noget længere, når vi skal til og fra Lolland eller til det sydlige udland.
Det vil måske være muligt at give dispensation, så højden kan øges med 20 centimeter, hvis transportøren henvender sig til politiet, inden han skal gennem tunnellen. Politiet kan så slå den automatiske højdealarm fra.
Mikkel Christensen siger, at man kan leve med en sådan løsning, og det samme siger vognmand Finn Hansen, der blandt andet står for transport af Vestas møllevinger fra Nakskov. Mølletransporterne må ellers gennem Jylland, da Finn Hansen finder Nykøbing helt umulig at komme igennem med de store læs.
Guldborgsundtunnelen er blevet for lav til de store specialtransporter med eksempelvis vinger til vindmøller.
På grund af nye installationer i tunnellens loft, er højden i tunnellen nemlig sænket 40 centimeter til 4,20 meter, og det er helt vanvittigt, mener vognmændene ifølge Folketidende.
Disponent Mikkel Christen fra Dansk Specialtransport siger, at det vil give store problemer for de mange transporter med højt læs.
- Det betyder, at vi skal køre nogle store omveje. Enten over Storstrømsbroen, hvor vi ikke kan køre med ret store læs, eller gennem Nykøbing by, hvor der også er nogle broer, hvor højden kan være et problem. Det betyder alt i alt, at transittiderne bliver noget længere, når vi skal til og fra Lolland eller til det sydlige udland.
Det vil måske være muligt at give dispensation, så højden kan øges med 20 centimeter, hvis transportøren henvender sig til politiet, inden han skal gennem tunnellen. Politiet kan så slå den automatiske højdealarm fra.
Mikkel Christensen siger, at man kan leve med en sådan løsning, og det samme siger vognmand Finn Hansen, der blandt andet står for transport af Vestas møllevinger fra Nakskov. Mølletransporterne må ellers gennem Jylland, da Finn Hansen finder Nykøbing helt umulig at komme igennem med de store læs.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.