En ny tænketank har sat sig for at få skolefolk til at tænke radikalt anderledes, når det handler om at udvikle den danske folkeskole. Tænketanken Next Future er grundlagt af Søren Fredslund og Steffen Holbech fra Team Lillebælt i Middelfart og Jan Henriksen, skoleleder på Alléskolen i Fredericia. Next Future vil som sit første projekt forsøge at få skolebestyrelserne i hele Region Syddanmark til at være med til at tænke nye folkeskoletanker.
Tænketanken har derfor sammensat et panel af personer, der har et radikalt andet syn på folkeskolen end den politisk herskende. Det består af skolefolk, erhvervsfolk og forskere i læring og didaktik.
- Panelet har diskuteret ud fra spørgsmålet: Hvilken skole vil du gerne tilbyde fremtidens børn? Og deltagerne har foreløbig fundet frem til, at en af de vigtige forandringer, der ligger foran skolen, er de ord, vi bruger om og i skolen, forklarer Jan Henriksen fra Next Future.
Han nævner som eksempel på panelets tankeleg en omskrivning af en sætning, der kan være med til at skabe innovation inden for den eksisterende ramme for folkeskolen.
Grundsætningen, som ligger i tråd med den måde, man taler om folkeskolen på i dag, lyder sådan her:
'Den danske folkeskole skal tage afsæt i mangfoldighed og give eleverne rum til dannelse med afsæt i en elevplan og trinmål. Der arbejdes målrettet med integration, og alle børn skal lære den danske kanon.'
Next Furures omskrivning lyder sådan her: 'Den danske folkeskole skal tage afsæt i samfoldighed og give eleverne rum til skabelse med afsæt i en mulighedsplan og livsmål. Der arbejdes målrettet med inklusion, og alle børn skal bidrage til den danske kanon.'
- Det er vores påstand, og dermed debatoplæg, at vores folkeskole er båret oppe af gamle ord og handlinger, der hører en allerede svunden tid til. Den anden fremtid kræver nye handlinger, for at vore børn bliver klar til den næste fremtid. De skal lære at være ansat i deres egen livsvirksomhed. De skal lære at være kammeratens drømmejordmoder, drømmetyder og drømmegartner. De skal vide, at det at producere noget kræver samarbejde, og vigtigst af alt: de skal lære at lære, siger Jan Henriksen.
Next Future vil tilbyde skolebestyrelser i hele Region Syddanmark, at et medlem af tænketanken kan gæste et skolebestyrelsesmøde, når de nye bestyrelser begynder deres arbejde i det nye år, og være med til at sætte nye tanker i gang om fremtidens folkeskole netop på den skole, hvor bestyrelsen har indflydelse. Det sker ved at sende skolerne et brev med en artikel, der i eksempelform viser, hvad Next Future kan og vil.
Folkeskolen er altså første projekt i den nye tænketank, men bliver ikke det eneste. Next Future er tænkt som et koncept, der kan tage hul på alle tænkelige områder, som kan løftes ind i fremtiden på en ny måde.
- Next Future vil gerne undersøge, om der findes en anden måde at beskrive og forstå, hvad det er, vi med fordel kan sætte i spil i den nye relationelle kontekst, vi kalder Next Future. Arbejdsnavnet for denne energi kalder vi innoflexsourcer - et ord sammensat af ordene innovation, flexibel og ressourcer. Innoflexsourcer er resultatet af en relationel refleksiv sproglig handlen, der anviser innovative handlinger og gør en fremtid synlig, nærværende og nyskabt, forklarer Søren Fredslund fra Next Future.
mou
Se mere på: www.nextfuture.dk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.