
KØBENHAVN / FREDERIKSBERG / REBILD: Kommuner landet over kommer til at opstille elladere i højt tempo de kommende år for at tilfredsstille behovet i takt med at elbiler afløser benzin og diesel. Og flere steder i landet tager man for alvor fat i år.
I København og på Frederiksberg kan elbilejere se frem til tilsammen omkring 400 nye ladestandere. I København er der p.t. 280 af slagsen.
- Jeg er rigtig glad for, at det nu bliver endnu nemmere at lade sin elbil op i København. Det vil sætte endnu mere skub i den grønne omstilling af biltrafikken, og det er et vigtigt skridt mod et København med renere luft, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til TV2 Lorry.
De nye standere skal opsættes af virksomheden Clever, der er et datterselskab til energiselskabet Seas-NVE. Seas-NVE har smidt 100 mio. kr. i projektet, der foruden København og Frederiksberg også indbefatter Aarhus, Odense og Aalborg.
- Hvis vi skal lykkes med den grønne omstilling – og det skal vi, så er en bæredygtig transportsektor fuldstændig afgørende. Det kræver først og fremmest en velfungerende ladeinfrastruktur, som er en forudsætning for kommende elbilister. Men infrastruktur kommer ikke af sig selv. Det kræver modige og langsigtede investeringer, siger Jesper Hjulmand, administrerende direktør i Seas-NVE.
I den anden ende af landet opruster man i Rebild Kommune ved Haverslev på E45. Her er der nu 23 ladestandere på plads ved motorvejsafkørslen, skriver Nordjyske.
Med nyetableringen af endnu en ladestation hos Burger King har ejere af elbiler nu sammenlagt 25 opladningsmuligheder fordelt på tre steder ved rundkørslen i Haverslev.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.