110.000 store og tunge lastbiler skal årligt presses igennem Nykøbing Falsters små byveje. Om få år er det 200.000. Nu appellerer borgmesteren til Christiansborg om at få løst problemerne med den tunge færgetrafik til Tyskland
En stor del af den tunge lastbiltrafik mellem Skandinavien og resten af Europa ledes via E55 igennem Nykøbing-Falster og videre til Gedser-Rostock-færgen.
De store tungt lastede køretøjer snegler sig osende forbi de lette trafikanter. Ofte holder længe i lange køer ved banegårds-krydset. Her venter de på grønt lys.
- Banegårdskrydset er virkelig en flaskehals af dimensioner, fastslår Guldborgsunds borgmester, Kaj Petersen.
Mere trafik truer
110.000 lastbiler årligt bliver det tid. Og nu har den nye ejer af rederiet Scandlines bebudet, at der skal indsættes endnu en færge med tre afgange i døgnet. Om få år venter rederiet omkring 200.000 lastbiler årligt. Altså næsten en fordobling i forhold til dag.
Kaj Petersen betegner situationen som helt uholdbar.
- E55 er den eneste internationale trafikforbindelse i Danmark, som går igennem en større bymæssig bebyggelse, hvis man ser bort fra færge-byerne.
- Det er en belastning med de nuværende lastbiler. Når der kommer flere, bliver det endnu værre. Og så skal vi jo tænke på de ny store jumbolastbiler, siger Kaj Petersen.
Omfartsvej forsinket
En planlagt amtslig omfartsvej blev forsinket på grund af indsigelser fra Danmarks Naturfredningsforening. Omfartsvejen koster 170 millioner kroner og er 5,6 kilometer lang.
Hvis en gifttransport skulle blive involveret i et uheld der, hvor E55 føres under jernbanen, kan uheldet hurtigt udvikle sig til en katastrofe. Allerede nu giver trafikpropperne store problemer for det lokale redningsberedskab. Når bilisterne er flinke og holder ind til siden for en udrykning, går det hele i stå, fordi vejen er for smal. Derfor er det ofte ”hurtigere” for udrykningskøretøjer at slukke horn og lygter og bare følge trafikken, efterhånden som den snegler sig gennem krydset.
Omfartsvejen er planlagt og kan deles op i to etaper. Det vil koste 383 millioner at lave hele vejen og 167,5 mio. kr. at løse de mest akutte og risikable problemer med tung trafik gennem en større by.
Borgmesteren har skrevet til trafikministeren, haft trafikordførere på besigtigelse og vil nu bede om et hurtigt møde med Folketingets Trafikudvalg.
- Vi skal snarest muligt at få fjernet den trafikale flaskehals på den internationale vej.
De store tungt lastede køretøjer snegler sig osende forbi de lette trafikanter. Ofte holder længe i lange køer ved banegårds-krydset. Her venter de på grønt lys.
- Banegårdskrydset er virkelig en flaskehals af dimensioner, fastslår Guldborgsunds borgmester, Kaj Petersen.
Mere trafik truer
110.000 lastbiler årligt bliver det tid. Og nu har den nye ejer af rederiet Scandlines bebudet, at der skal indsættes endnu en færge med tre afgange i døgnet. Om få år venter rederiet omkring 200.000 lastbiler årligt. Altså næsten en fordobling i forhold til dag.
Kaj Petersen betegner situationen som helt uholdbar.
- E55 er den eneste internationale trafikforbindelse i Danmark, som går igennem en større bymæssig bebyggelse, hvis man ser bort fra færge-byerne.
- Det er en belastning med de nuværende lastbiler. Når der kommer flere, bliver det endnu værre. Og så skal vi jo tænke på de ny store jumbolastbiler, siger Kaj Petersen.
Omfartsvej forsinket
En planlagt amtslig omfartsvej blev forsinket på grund af indsigelser fra Danmarks Naturfredningsforening. Omfartsvejen koster 170 millioner kroner og er 5,6 kilometer lang.
Hvis en gifttransport skulle blive involveret i et uheld der, hvor E55 føres under jernbanen, kan uheldet hurtigt udvikle sig til en katastrofe. Allerede nu giver trafikpropperne store problemer for det lokale redningsberedskab. Når bilisterne er flinke og holder ind til siden for en udrykning, går det hele i stå, fordi vejen er for smal. Derfor er det ofte ”hurtigere” for udrykningskøretøjer at slukke horn og lygter og bare følge trafikken, efterhånden som den snegler sig gennem krydset.
Omfartsvejen er planlagt og kan deles op i to etaper. Det vil koste 383 millioner at lave hele vejen og 167,5 mio. kr. at løse de mest akutte og risikable problemer med tung trafik gennem en større by.
Borgmesteren har skrevet til trafikministeren, haft trafikordførere på besigtigelse og vil nu bede om et hurtigt møde med Folketingets Trafikudvalg.
- Vi skal snarest muligt at få fjernet den trafikale flaskehals på den internationale vej.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.