Formanden for Trafikselskaberne har svært ved at glæde sig over Regeringens transportvision
9. DEC 2008 9.48
Læs også

Trafikselskaberne i Danmark ser med stor undren på den plan for dansk transportpolitik frem til 2020, som regeringen netop har fremlagt. Ligeså stor vægt der lægges på udbygning af jernbaner og veje, ligeså fraværende er busserne, der står for langt størstedelen af de kollektive rejser, fremgår det af en pressemeddelelse.
Den saltvandsindsprøjtning til den kollektive trafik, som var ventet med regeringens trafikinvesteringsplan, har store mangler i forhold til busdriften. Det mener formand for Trafikselskaberne i Danmark, Steen Møller.
- Nøgleordet i kollektiv trafik er sammenhæng mellem busser og tog, men desværre forsømmer regeringen i den grad at styrke busdriften, siger Steen Møller. Han har derfor svært ved at glæde sig over den oprustning, der ellers er lagt op til i den kollektive trafik – blandt andet i form af en ny jernbane mellem København og Ringsted.
Busserne skaber også togpassagerer
- Busserne er i mange tilfælde fødekæde for togene, og jeg er alvorligt bange for, at ambitionerne om væsentlig flere togpassagerer vil lide skibbrud på grund af et busnet, der allerede har oplevet store nedskæringer som følge af kommunernes og regionernes stramme økonomiske rammer, udtaler Steen Møller.
Når busserne ikke er blevet prioriteret i trafikinvesteringsplanen, mener Steen Møller, at det hænger sammen med den politiske opsplitning, der findes inden for den kollektive trafik.
- Busserne bliver betragtet som et anliggende for kommuner og regioner, mens togdriften er statens. Men det ændrer ikke på, at det er nødvendigt at tænke de forskellige transportformer sammen. Hvis den kollektive trafik for alvor skal styrkes, kan det ikke ske uden om busserne, understreger formanden.
Trafikselskaberne i Danmark består af Movia, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Amts Trafikselskab.
Den saltvandsindsprøjtning til den kollektive trafik, som var ventet med regeringens trafikinvesteringsplan, har store mangler i forhold til busdriften. Det mener formand for Trafikselskaberne i Danmark, Steen Møller.
- Nøgleordet i kollektiv trafik er sammenhæng mellem busser og tog, men desværre forsømmer regeringen i den grad at styrke busdriften, siger Steen Møller. Han har derfor svært ved at glæde sig over den oprustning, der ellers er lagt op til i den kollektive trafik – blandt andet i form af en ny jernbane mellem København og Ringsted.
Busserne skaber også togpassagerer
- Busserne er i mange tilfælde fødekæde for togene, og jeg er alvorligt bange for, at ambitionerne om væsentlig flere togpassagerer vil lide skibbrud på grund af et busnet, der allerede har oplevet store nedskæringer som følge af kommunernes og regionernes stramme økonomiske rammer, udtaler Steen Møller.
Når busserne ikke er blevet prioriteret i trafikinvesteringsplanen, mener Steen Møller, at det hænger sammen med den politiske opsplitning, der findes inden for den kollektive trafik.
- Busserne bliver betragtet som et anliggende for kommuner og regioner, mens togdriften er statens. Men det ændrer ikke på, at det er nødvendigt at tænke de forskellige transportformer sammen. Hvis den kollektive trafik for alvor skal styrkes, kan det ikke ske uden om busserne, understreger formanden.
Trafikselskaberne i Danmark består af Movia, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Bornholms Amts Trafikselskab.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.