Af Jimmy Adler Thomsen
Jeg er skoleleder på Hjortholm Kostskole, en specialskole for døgnanbragte elever med særlige behov.
Jeg kan i mit daglige virke se, at den indsats skoler som min gør, virker positivt på elevernes sociale og faglige udvikling.
Vores elever som nogen måske vil beskrive som uunderviselige, har haft meget omskiftelige skoleforløb og nogle har ikke gået i skole i lange perioder, nogen helt op til flere år.
Man kan generelt sige at på trods af, at eleverne når de flytter ind på vores skole, fagligt set ikke er alderssvarende og skal indhente 2-3 klassetrin og de samtidig forbinder skole med nederlag, så går de rent faktisk i skole her hver dag og modtager en undervisning der svarer til den, deres kammerater 'ude' i folkeskolen får.
Mange afslutter deres forløb med folkeskolens 9.klasses afgangsprøve (fsa) og kommer videre i ungdomsuddannelse andre i særlig tilrettelagte uddannelser (stu)
Det der gør en forskel er bla., at vi møder vores elever på en anerkendende måde og at eleverne møder nogle voksne, pædagoger og lærere som insisterer på, at det skal gå eleverne godt samt ligeledes det, at vi har et godt samarbejde med anbringende kommuner og forældre, men især det at vores elever får mulighed for at bo på Hjortholm Kostskole, således at de har mulighed for, at få den støtte de har brug for hele døgnet, er den afgørende forskel.
Jeg er enig i at inklusion og løsninger i nærmiljøet, kan være rigtig godt for nogen, men "mine" elever har absolut brug for et break fra omsorgssvigtene i deres nærmiljø.
Jeg er også enig i, at det er vigtigt at kunne styre økonomien, meget tyder dog på at den nuværende og i fremtiden påtænkte organisering, på ingen måde tilgodeser behovene for støtte til netop de børn, som lever med de største vanskeligheder.
Det er set fra mit synspunkt rystende og i strid med hensigten i loven, at kommunerne prioriterer økonomi frem for børns særlige behov. Tillige kan det være bekymrende, når man tænker på konsekvenserne af det kommende lovforslag, altså hvis betalingskommunen også skal være handlekommune.
Meget kunne tyde på, at det burde være en opgave for et uvildigt administrativt center at styre økonomien således, at kommunerne rent faktisk også er i stand til, at løse deres opgaver vedrørende støtte til børn med særlige behov.
Hvor mange børn skal ikke have den støtte, som de faktisk har behov for i professionelle miljøer, før de ansvarlige politikere sikrer dem hjælp?
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.