Inddragelse af svenske erfaringer skal stoppe flugten af pasagerer fra busserne
23. MAJ 2008 11.40
Nye tal fra Danske Regioner viser, at danskerne flygter fra busserne. Meget tyder på, at passagerflugten vil fortsætte i de kommende år til stor skade for både miljøet og passagererne.
Derfor bakker Det Radikale Venstres trafikordfører Johs. Poulsen op om Danske Regioners forslag om at hente inspiration fra den svenske model og vil nu tage politisk initiativ til at løse problemerne.
- Det siger sig selv, at udviklingen med færre passagerer har alvorlige konsekvenser for både miljøet og for danskernes mobilitet. Radikale Venstre hilser derfor regionernes forslag velkomment, og vi vil benytte vores medlemskab af trafikforligskredsen til at rejse sagen ved først givne lejlighed. Jeg håber, regeringen og Dansk Folkeparti tør vise det politiske mod, der skal til, siger Johs. Poulsen.
For at dække det underskud, der følger med færre passagerer, vil trafikselskaberne i fremtiden reducere antallet af busafgange, og flere vil komme til at fravælge bussen. Den onde cirkel det giver, har man brudt i Helsingborg, hvor passagertallet er steget med 24 procent på to år.
- Succeshistorien fra Sverige skyldes netop en offensiv satsning på busdriften. Vi skal udnytte markedskræfterne bedre og overveje modellen om at give busselskaberne billetindtægterne, så de får større interesse i at levere en bedre service,” siger Johs. Poulsen, der vil arbejde for, at der tænkes miljørigtigt, når der i fremtiden indkøbes nyt materiel:
- Der er brug for massive investeringer i materiel for at imødekomme problemerne på busdriften. Når vi skal investere i det materiel, bør vi samtidig tænke på klimaet. Helt konkret kunne det være, at vi investerer i busser, der kan køre på brint.
Derfor bakker Det Radikale Venstres trafikordfører Johs. Poulsen op om Danske Regioners forslag om at hente inspiration fra den svenske model og vil nu tage politisk initiativ til at løse problemerne.
- Det siger sig selv, at udviklingen med færre passagerer har alvorlige konsekvenser for både miljøet og for danskernes mobilitet. Radikale Venstre hilser derfor regionernes forslag velkomment, og vi vil benytte vores medlemskab af trafikforligskredsen til at rejse sagen ved først givne lejlighed. Jeg håber, regeringen og Dansk Folkeparti tør vise det politiske mod, der skal til, siger Johs. Poulsen.
For at dække det underskud, der følger med færre passagerer, vil trafikselskaberne i fremtiden reducere antallet af busafgange, og flere vil komme til at fravælge bussen. Den onde cirkel det giver, har man brudt i Helsingborg, hvor passagertallet er steget med 24 procent på to år.
- Succeshistorien fra Sverige skyldes netop en offensiv satsning på busdriften. Vi skal udnytte markedskræfterne bedre og overveje modellen om at give busselskaberne billetindtægterne, så de får større interesse i at levere en bedre service,” siger Johs. Poulsen, der vil arbejde for, at der tænkes miljørigtigt, når der i fremtiden indkøbes nyt materiel:
- Der er brug for massive investeringer i materiel for at imødekomme problemerne på busdriften. Når vi skal investere i det materiel, bør vi samtidig tænke på klimaet. Helt konkret kunne det være, at vi investerer i busser, der kan køre på brint.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.