
Det er muligt at få en million lav- og nulemissionsbiler på de danske veje i 2030. Men det bliver en dyr omgang for samfundet.
Det vurderer kommissionen for grøn omstilling af personbiler, som mandag har fremlagt den første af to delrapporter på området.
I rapporten fremgår det, at det ifølge kommissionen vil koste omkring 5,7 mia. kr. for samfundet, hvis Danmark i 2030 skal have en million grønne biler på vejene.
Samtidig må ejere af benzin- og dieselbiler imødese en årlig ekstraregning på omkring 5.900 kr., hvis det skal lade sig gøre at få en million grønne biler. Det skyldes, at de konventionelle biler bliver dyrere at have, når samfundet forsøger at omstille sig til grønne biler.
Ingen simpel vej
- Kommissionens analyser viser, at der ikke er en simpel vej til grøn omstilling af bilparken, som opfylder alle hensyn på én gang, siger kommissionens formand, Anders Eldrup.
På et pressemøde fortæller han, at forventningen er, at det vil tage lang tid at få danskerne til at udskifte de benzin- og dieseldrevne biler.
- Det, vi kan nå i 2030, er nyttigt, men beskedent. Men det handler om at komme i gang nu, for vi har også et problem i 2035 og 2040. Det, at det tager lang tid, er ikke et argument for ikke at komme i gang nu, siger Anders Eldrup.
Ønsket om at få lav- og nulemissionsbilerne udbredt på bekostning af benzin- og dieselbiler skal ses i lyset af det brede politiske flertal, der står bag klimaloven. Her er det altoverskyggende element, at Danmark i 2030 skal have reduceret CO2-udledningen med 70 pct., når man sammenligner med niveauet i 1990.
Kort fortalt vil man gerne nedbringe CO2-niveauet så meget som muligt, og det skal helst koste så lidt som muligt. Men det sidste er lettere sagt end gjort, fremgår det altså af rapporten.
Fire modeller
Kommissionen er kommet med fire forskellige modeller, hvor der er henholdsvis 500.000, 600.000, 750.000 og en million grønne biler i regnestykket for 2030.
Kommissionen vurderer, at modellen med 500.000 lav- og nulemissionsbiler ikke opfylder målsætningen om, at der kommer væsentligt flere grønne biler på vejene, og at CO2-udledningerne dermed bliver reduceret nok.
Men der er også problemer med modellen med en million grønne biler.
- Man kan godt skrue en model sammen, hvor man får en million elbiler i 2030. Men det vil være en meget dyr løsning for samfundsøkonomien. Derfor kan vi ikke anbefale modellen, der giver én million elbiler. Vi mener, at modellen omkring 750.000 elbiler i 2030 har balance. De andre modeller går til yderkanten, siger Anders Eldrup på pressemødet.
Kommissionen understreger dog, at det i sidste ende er en politisk beslutning.
Kommissionens anden og afsluttende delrapport kommer primært til at omhandle de infrastrukturelle forhold, der skal være med til at understøtte den grønne omstilling. Denne delrapport forventes færdig omkring nytår.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.