HVIDOVRE: Der er lagt op til endnu en hurtig godkendelse af kunstige øer i hovedstadsområdet, kort efter at København fik Folketingets ja til Lynetteholm, skriver Ingeniøren.
Denne gang er det Hvidovre Kommune, som håber at få lovgrundlag til at anlægge et erhvervsområde på ni øer og samlet 3,1 kvadratkilometer allerede inden for et par år. Optimismen skyldes en regeringsudmelding om, at Holmene skal være så velundersøgte før næste sommer, at der kan stemmes om projekteringslov.
Men projektet møder allerede kritik for sin dårlige adgang til kollektiv transport, som vil medføre yderligere tilsanding af motorvejsnettet. Øerne kan nemlig ikke overholde stationsnærhedsprincippet, som kræver, at nye arbejdspladser anlægges tæt på en station.
- Holmenes placering virker uhensigtsmæssig trafikalt set, siger Otto Anker Nielsen, professor i transportmodellering på DTU, til Ingeniøren.
Først tog så bus
Kommunen forventer, at 12.000 mennesker skal arbejde på øerne, men kravet om gangafstand på 600 meter fra en station vil Hvidovre søge dispensation fra. I stedet satser kommunen på en højklasset busforbindelse (BRT). Men Otto Anker Nielsen peger på, at det vil give en besværlig rejse først til en station og så med bus mod øerne.
Også miljøpåvirkningerne bekymrer. Holmene skal ligge lige op ad Natura 2000-området Kalveboderne, som ikke må påvirkes.
Dertil kommer vandmiljøet i Køge Bugt. Her dumpes i forvejen millioner af kubikmeter bundslam fra anlægget af Lynetteholm. Mere vil komme til med Holmene. Bugten skal også modtage store mængder spildevand, hvis Biofos flytter landets største spildevandsanlæg Lynetten til øerne.
Holmenes første ø kan være byggemodnet før 2030, og alle ni være indflytningsklar i 2040.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.