
Modtagelsen af over 33.000 ukrainske flygtninge det sidste år er lykkedes på grund af den politiske opbakning, befolkningens velvilje og et udtalt og stærkt samarbejde mellem alle involverede aktører på tværs af stat, kommuner, civilsamfund og private aktører. Sådan konkluderer en ny rapport lavet i fællesskab af Røde Kors, DCR Dansk Flygtningehjælp og KL.
- Samarbejdet på tværs af stat, kommuner, civilsamfund og private aktører har været smidigt og åbent, bureaukrati blev fejet af vejen, og viljen til at lykkes har i den grad været til stede hele vejen rundt. Det ser vi fx helt tydeligt ved, at 56 pct. af de jobparate er kommet i arbejde, siger KL’s formand, Martin Damm (V).
Også DCR Dansk Flygningehjælp fremhæver samarbejdet på tværs som essentielt:
- Kombinationen af den politiske opbakning, befolkningens velvillighed og det fleksible samarbejde på tværs af staten, asylcentre, kommuner og civilsamfundsorganisationer har vist, at vi kan skabe rammer for en god modtagelse af flygtninge i Danmark, som vi også kan bruge fremover i modtagelsen af kommende flygtningegrupper, siger generalsekretær i DRC Dansk Flygtningehjælp, Charlotte Slente.
Anbefalinger fremover
En af rapportens anbefalinger er, at den første modtagelse og indkvartering af personer, der søger om asyl eller opholdstilladelse efter særlov, som udgangspunkt skal ske i asylsystemets modtage- og opholdscentre. Det vil medvirke til at sikre en første screening, registrering og ensartede tilbud til alle. Der skal dog stadig være mulighed for fleksible løsninger for udflytning til familie og netværk.
Presset ude i kommunerne, når det gælder boligkapaciteten, har ifølge rapporten givet den erfaring, at det er for kort tid for asylcentre og kommuner at forberede overgang og modtagelse med blot fire dage fra meddelt opholdstilladelse. "Fire hverdage er for kort tid til at forberede en god modtagelse i kommunen. Det er til ulempe for både flygtninge, asylcentre, kommuner og civilsamfundsorganisationer" står der bl.a. i rapporten.
Kommunerne har også skulle håndtere anmodninger fra flygtninge om ophold i en anden kommune, end den de havde taget ophold i, før de havde fået opholdstilladelse. Her konkluderer rapporten bl.a. "Flygtninges anmodning om, at en kommune skal overtage integrationsansvaret fra en anden kommune, er ofte anledning til uenighed mellem kommuner. Det vil være hensigtsmæssigt, hvis overtagelse af integrationsansvaret for flygtninge tæller med i kommunernes visiteringskvote."
Job og civilsamfund
Hvad mulighederne for at hjælpe flygtninge i job angår, så konkluderer rapporten, at fleksible rammer for modtagelsen og mulighed for at komme igang med arbejde og danskundervisning, både før og efter en opholdstilladelse, giver gode forudsætninger for en hurtig tilknytning til arbejdsmarkedet. Det kan anvendes i modtagelsen af kommende flygtningegrupper, konkluderer rapporten.
Endelig så fremhæves civilsamfundets rolle i modtagelsen af de ukrainske flygtninge. Rapporten anbefaler derfor, at det systematiske samarbejde mellem kommuner og civilsamfundsorganisationer fortsat styrkes for at understøtte modtagelsen af fremtidige flygtninge.
Se rapporten fra KL, Røde Kors og DCR Dansk Flygtningehjælp her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.