Derfor foreslår SF nu, at Danmark får 5 nye cykelbyer hvert år, oplyser Anne Grete Holmsgaard.
- I Odense har man investeret beskedne 20 mio. kr. i at blive en cykelby. Andelen af cyklister er steget med 30 pct., og investeringen har for længst tjent sig ind i form af sparede sundhedsudgifter, siger Anne Grete Holmsgaard.
- Hvorfor ikke gå videre med en god ide? Kommunernes stramme økonomi gør det svært. Nu foreslår SF en 50/50-ordning, hvor staten betaler halvdelen og kommunerne får lov til at låne til resten. Vi skulle gerne have 5 nye cykelbyer om året.
De radikale vil også fremme cyklismen:
- Fravalget af cyklen som transportmiddel har medført, at biltrafikken er steget betydeligt.
- Mens de cykler mere og mere i andre lande, cykler danskerne mindre og mindre. Faktisk cykler vi i dag 30 procent færre kilometer end i 1990. Imens stiger CO2-udledningen fra transportsektoren, og 4000 danskerne dør hvert af luftforurening. Og så spilder vi millioner af timer og milliarder af kroner i køer på vejene.
- Det skal gøres attraktivt at cykle igen. Vi skal cykle 50 procent mere, og det kan vi sagtens, siger trafikordfører Martin Lidegaard
- Omkring halvdelen af alle bilture er under fem kilometer, altså cykelafstand. Ved at cykle i stedet kan vi spare 20 procent af benzinforbruget og CO2-udslippet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.