
Sådan lød det fra flere eksperter og politikere, efter transportminister Flemming Hansen (K) fredag fik forhandlet en aftale om broen på plads.
Men borgmestrene i de berørte kommuner frygter ikke den trafikale belastning, som broen skaber.
Kommunerne i Faxe, Guldborgsund, Lolland, Næstved, Slagelse, Sorø, Stevns, Vordingborg og Køge har sluttet sig sammen og kalder sig »9+ kommunerne«, og her er begejstringen for Femern-broen stor.
- Med en fast vej til Europa vil hele området få en solid vitaminindsprøjtning. Det bliver langt nemmere at tiltrække virksomheder, og dermed bliver det også mere attraktivt for folk at slå sig ned her. Det vil skabe en helt ny dynamik i regionen ? ligesom broen også kan sætte mere skub i udviklingen i Nordeuropa generelt? slår Marie Stærke fast.
Erfaringerne fra Øresundsbroen og Storebæltsbroen viser netop, hvordan faste forbindelser kan virke som udviklingsdynamo i samfundet omkring, siger Køges borgmester, Marie Stærke (S).
Hun tilføjer dog, at motorvejen skal have et løft for at kunne følge med.
- Det er klart, at belastningen bliver stor, og det er noget, vi må se på sammen med staten. Vi håber på en udvidelse af Køge Bugt-motorvejen til otte spor, siger Marie Stærke.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.