Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt antal 9. klasses elever i Børnerådets Børne- og Ungepanel - den samme gruppe børn og unge, som Børnerådet og DCUM spurgte om mobning for to år siden. Undersøgelsen, der sætter fokus på konflikter og mobning i skolen, viser bl.a. at:
- 8,3 procent af eleverne i 9. klasse bliver mobbet mindst et par gange om måneden
- 44,3 procent har været med til at mobbe andre
- 20 procent af eleverne mener, at nogen former for mobning kan accepteres
- Problemerne omkring mobning er et spørgsmål om en kultur i klasserne, der kan være med til at legitimere mobning
- Den digitale mobning er til stede, men ikke så udbredt som man har fået indtryk af via mediedebatten
- Konflikter fylder i hverdagen på skolen. Næsten 80 procent af eleverne er involverede i konflikter på skolen
- Næsten 3 ud af 4 elever oplever, at lærerne ikke tager specielt godt hånd om konflikterne
- 80 procent af eleverne mener, at dialog er den bedste måde at løse konflikter på.
- 15 procent af eleverne i 9. klasse mener, at konflikter løses bedst ved vold
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.