
Et stigende antal børn går i overfyldte klasser i folkeskolen, viser tal fra Undervisningsministeriet til Folketingets Undervisningsudvalg. Mens 17 pct. af folkeskoleeleverne i skoleåret 2009-2010 gik i klasser med 25 eller flere elever, var det steget til 28 pct. i skoleåret 2015-2016, Det skriver Politiken.
Ifølge loven må der højst være 28 elever i en klasse, med mindre der er givet kompensation. De nye tal viser ifølge Politiken, at knap 9.000 børn eller knap to pct. af alle skoleelever går i en klasse med mere end 28 elever.
Udviklingen i klassestørrelsen er bekymrende, siger Karl Fritjof Krassel, uddannelsesforsker ved KORA. Han forsker blandt andet i effekten af klassestørrelse målt i forhold til afgangskarakterer.
- Især ressourcesvage elever bliver påvirket af det. Man kan ikke bare ignorere, at man flytter flere elever ind i en klasse. Jo færre elever der går i klassen, jo bedre karakterer får eleverne, siger han.
Lærerens kvalifikationer har størst betydning
Samme vurdering har Lars Qvortrup, professor ved Nationalt Center for Skoleforskning under Aarhus Universitet. Han tilføjer dog, at det er bedre at gå i en stor klasse og have en dygtig lærer end at gå i en lille klasse og have en dårlig lærer.
- Jo færre i klassen, jo bedre, dog ikke under 15 elever. Man skal ikke blive ved med at skrue klassekvotienten i vejret. Men lærerens kvalifikationer har større betydning for elevernes resultater end klassestørrelsen, siger han.
Store kommunale forskelle
Tallene dækker over store kommunale forskelle. I Lemvig går kun 10 pct. af eleverne i en klasse med 25 eller mere. I Fredericia gælder det hver anden elev.
- Det er rigtigt, at vi generelt har store klasser. En af forklaringerne er effektivisering i forbindelse med en ny skolestruktur, hvor vi puttede godt to flere elever i hver klasse«, fortæller Claus Bülow, der er chef for Børn og Unge i Fredericia.
- Det er ikke sket ud fra en pædagogisk tankegang, men ud fra en økonomisk. Konsekvensen er så, at nogle forældre skifter skole til en privatskole, fortæller formand Claus Hjortdal, der dog medgiver, at det giver mening at lukke helt små skoler, fordi de er 'dyre i drift':
- Men i andre tilfælde, hvor man sammenlægger store enheder til endnu større enheder, er det ikke lige vores kop te, siger Hjortdal.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.