KØBENHAVN: Kunstig intelligens er på vej ind i hverdagen i det offentlige, men gråzonerne vokser. Socialrådgiver og digitaliseringskonsulent Jesper Rukshan Nissen fra Københavns socialforvaltning fortæller til Ingeniøren, at der er ansatte, der har brugt ChatGPT til borgersager trods forbud mod at dele personfølsomme oplysninger. Han forklarer, at presset for at effektivisere og håndtere store mængder dokumentation får nogle til at tage genveje.
- Det nytter ikke noget, at man benytter AI'er, hvor vi ikke selv har kontrol med dataen. Vi skal finde vores egne løsninger, siger Jesper Rukshan Nissen, der foreslår et sikkert, internt AI-setup under kommunal kontrol.
Hos socialforvaltningen understreger digitaliseringschef Katja Prause, at kommunen har udviklet sin egen AI-løsning, K-AI, hvor retningslinjerne er de samme som for alle andre generative løsninger, men hvor data ikke udleveres til tredjepart. "Vi opfordrer alle vores medarbejdere til at bruge K-AI fremfor andre åbne løsninger, fordi vi – hvis uheldet skulle ske, og en medarbejder kommer til at bruge løsningen på en måde, der ikke er tilladt – sikrer, at data ikke forlader kommunen, skriver hun til mediet.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.