indsats overfor kontanthjælpsmodtagerne halter så meget, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har iværksat en handlingsplan for at sikre en aktiv indsats til tiden.
Hvis beskæftigelsesindsatsen svækkes overfor de forsikrede ledige, kan det koste vækst og velfærd fremover. Og hvis linjen i den kommunale indsats følges, er det slut med uddannelsesaktivering til de forsikrede ledige.
Fra august 2009 bliver jobcentrene kommunale. Kommunerne får derfor ansvaret for, hvordan beskæftigelsespolitikken udføres overfor de forsikrede
ledige. I dag har den kommunale del af jobcentrene kun ansvaret for beskæftigelsesindsatsen overfor kontanthjælpsmodtagerne, mens staten i jobcentret
har ansvaret overfor de forsikrede ledige.
Vurderet ud fra indsatsen på landsplan halter kommunernes nuværende indsats overfor kontanthjælpsmodtagerne gevaldigt. Faktisk står det så sløjt til, at Arbejdsmarkedsstyrelsen (AMS) i slutningen af september 2008 iværksatte en handlingsplan for at sikre kontant- og starthjælpsmodtagere en aktiv indsats til tiden.
I pressemeddelelsen fra AMS, hvor der blev
informeret om handlingsplanen, blev den utilfredsstillende indsats beskrevet på følgende måde: 'Det er ikke godt nok, når vi nu ved, hvad der virker – en aktiv indsats med regelmæssig kontakt'.
Udfordringen bliver derfor stor for kommunerne. Både i forhold til at få den nuværende indsats på skinner overfor kontanthjælpsmodtagerne, men også i forhold til at kunne løfte den ekstra opgave overfor de forsikrede ledige.
Som det fremgår af tabellen, er der store forskelle i rettidigheden, når indsatsen overfor de forsikrede ledige i den statslige del af jobcentret sammenlignes
med indsatsen overfor kontanthjælpsmodtagerne i den kommunale del af jobcentret.
Samtidigt bør indsatsen overfor de forsikrede ledige forbedres både i forhold til første tilbud og i forhold til fuldtidsaktivering af langtidsledige. Staten gør det i forvejen dårligt på disse områder, og nu er der risiko for, at indsatsen forringes yderligere.
Derudover vil aktiviteten i den statslige del af jobcentrene med stor sandsynlighed falde - alene som følge af beslutningen om, at indsatsen skal kommunaliseres.
Det vil være meget uheldigt set i lyset af, at ledigheden forventes at stige kraftigt gennem 2009. Og på langt sigt kan man frygte, at det er den nuværende indsats i den kommunale del af jobcentrene, der skal sætte det fremtidige niveau for indsatsen.
Hvis der slækkes på indsatsen overfor de forsikrede ledige, vil det reducere det effektive arbejdsudbud, og dermed vil en svækket aktiv beskæftigelsespolitik
koste på den strukturelle ledighed. Indsatsen overfor de ledige er derfor ikke bare et spørgsmål om, at det er kommunen eller staten, der skal varetage den aktive beskæftigelsesindsats. Det er et spørgsmål om vækst og velfærd fremover.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.