Såda lyder et af elementerne i dagens trepartsaftale om at nedbringe sygefravær. Regeringen har lavet aftalen med arbejdsmarkedets parter - og hensigten er at få 4.000 ekstra par hænder til at lette presset på arbejdsmarkedet.
Der sættes ind med 39 nye initiativer til i alt 170 millioner kroner. Blandt andet skal arbejdsgiverne senest i fjerde sygeuge holde samtale med sygemeldte medarbejdere for at diskutere mulighederne for fastholdelse. Jobcentre skal have mulighed for at give aktive tilbud til alle sygemeldte, hvilket ikke er muligt i dag.
Den nuværende lægeerklæring om uarbejdsdygtighed erstattes af en såkaldt mulighedserklæring, der fokuserer på, hvordan den enkelte fortsat kan deltage på arbejdsmarkedet. Desuden afbureaukratiseres reglerne om sygedagpenge til fordel for både kommuner og sygemeldte.
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen glæder sig over aftalen:
- Det høje sygefravær kræver, at vi alle tager ansvar. Derfor er det utroligt glædeligt, at det er lykkedes at få en god aftale på plads med arbejdsmarkedets parter. Det er jo i høj grad også dem, der skal medvirke til at nedbringe sygefraværet.
- Med aftalen vil vi hjælpe flere syge til hurtigere at komme sig. Virksomhederne får samtidig mere arbejdskraft, og samfundet vil høste en velfærdsgevinst. Nedbringelse af sygefraværet er en vindersag for alle parter, siger Claus Hjort Frederiksen.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har lagt vægt på, at en tidlig og aktiv indsats er nødvendig for at undgå de lange sygeperioder.
- Det er okay at være syg. Men det er ikke okay for omgivelserne bare at lade stå til. Hvis vi skal undgå de lange sygeperioder og udstødelse fra arbejdsmarkedet, er det helt afgørende, at der sættes aktivt ind tidligt i sygeforløbet, siger Claus Hjort Frederiksen.
Den samlede trepartsaftale om sygefravær skal nu drøftes med de politiske partier.
Fakta
Hver dag bliver 150.000 mennesker hjemme, fordi de er syge. Det svarer til hver 20. i hele arbejdsstyrken. 37 milliarder kroner om året bliver der brugt til løn under sygdom og sygedagpenge. Hertil kommer udgifterne til sundhedsvæsenet og virksomhedernes produktionstab, når medarbejderne er syge.
Centrale forslag i aftalen:
Arbejdsgiverne skal senest i fjerde sygeuge holde samtale med medarbejdere, der er sygemeldt. Samtalen skal handle om, hvordan den syge kan fortsætte sit arbejde, og hvad virksomheden kan gøre for at bakke op.
* Vejledning til både arbejdsgivere og medarbejdere om mulighederne for at tale om sygdom og arbejdsfastholdelse på arbejdspladsen.
* Jobcenteret skal allerede i 8. sygeuge vurdere, om der er mulighed for delvis raskmelding.
* Jobcenteret skal have mulighed for at give aktiv tilbud alle sygemeldte – både beskæftigede og ledige. Fx vejledning og opkvalificering samt virksomhedspraktik.
* Den nuværende lægeerklæring ”Lægeerklæring om uarbejdsdygtighed” erstattes af en såkaldt mulighedserklæring. Den nye mulighedserklæring er baseret på dialog mellem arbejdsgiveren og den sygemeldte medarbejder om, hvordan den enkelte fortsat kan deltage på arbejdsmarkedet.
* Landsdækkende kampagne, der udbreder kendskabet til, at mange syge kan have gavn af at gå på arbejde.
* Den nuværende regel om, at kommunerne mister refusion, hvis de ikke holder samtaler med de sygemeldte til tiden, suspenderes i to år. Dermed får kommunerne to år til at vise, at de alligevel formår at holde samtalerne til tiden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.