
Har de ikke det, kommer de til at bruge alle pengene på den daglige drift, og så er der ikke noget at udvikle kommunen med.
Det mener Jørn Sørensen (R), borgmester i Holbæk.
Da Ny Holbæk blev en realitet den 1. januar 2007 som følge af sammenlægningen af fem vestsjællandske kommuner, var der flere end 200 millioner kroner i den kommunekassen.
Borgernes klynkeri
Det betyder ikke, at vi bare giver los, siger én af de borgmestre, der har stået i modvind i forbindelse med reformen.
Han har f.eks. sågar kaldt nogle borgeres kritik for ?klynkeri? på sin hjemmeside. Det måtte pilles af igen; det var trods alt var for meget for den borgmester, der ellers selv kalder sig klassens frække dreng.
- Jeg kan umiddelbart godt forstå, at folk tror, at vi skærer ned, fordi deres lokale genbrugsplads nu pludselig ikke er åben hver dag, men kun nogle dage om ugen. Men det er udtryk for noget sundt og noget af det, der netop er meningen med hele kommunalreformen. Vi har ladet genbrugspladserne ude i lokalområderne skiftes til at have åbningsdage, men i et mønster, så der aldrig er nogen, der har mere end et kvarters kørsel til en genbrugsplads, og på en måde, så der er åbent hver eneste dag et af de steder.
- Vi vil hellere bruge pengene på at få renoveret og udbygget nogle daginstitutioner og skoler og en forbedret undervisning. Det er det, der har været meningen med hele projektet. At vi alle skulle blive store nok til at løse de større opgaver og samarbejde om de minde, så de trods alt også fungerer, siger Jørn Sørensen.
En flot kommunalreform
- Jeg synes, det er en flot kommunalreform, der er gennemført. Og jeg hører også overvejende rosende ord om den. Også fra erhvervslivet. Medarbejderne har været dygtige både i overgangsfasen og til at få det hele til at fungere fra begyndelsen af de nye tilstande. Selvfølgelig er der da noget, der ikke er perfekt. Men overordnet set er det gået, som det har været meningen. Og det er til alles fordel, mener Jørn Sørensen.
- Og det mål holder vi. Det kommer til at koste nogle personalereduktioner. Men de sker ved naturlig afgang, og vi er allerede godt på vej, konstaterer Jørn Sørensen.
Kommunens skal f.eks. slankes med en nedgang fra 600 til 500 administrativt ansatte. De 60 er allerede gledet ud af systemet.
Kommunalt ansatte på lørdagsarbejde
- Danskerne er åbenbart sådan indstillet, at de er bange for alle forandringer, eller i hvert fald skeptiske. Men vi skal hele tiden indrette os efter nye tider. Nu skal vi i kommunerne nok også snart til at arbejde om lørdagen. Vorherrebevares, siger folk. Men 10.000 mennesker pendler ud af Holbæk hver dag. Hvis vi skal kunne servicere dem, må vi være der, når de har fri. Det kan da godt være, at det er mange år siden, lørdagsarbejde blev afskaffet for mange. Men tiderne har ændret sig. Og skulle det virkelig være så slemt at rende ind i en lørdagsvagt f. eks. hver 8. uge? spørger Jørn Sørensen.
I Holbæk har biblioteket eksempelvis længe haft åbent om søndagen, pointerer han.
- Det har været en stor succes. Der kommer omkring 500 mennesker hver søndag. Og det er dem, der virkelig er interesseret i at bruge biblioteket. De har brug for specielle ydelser, og så kommer der mange forældre med børn. Det er da godt.
Han fremhæver også, at borgerservicen er alle steder lagt der, hvor folk kommer ind.
- Den skal være nem at gå til. Og der er ikke tale om, at socialkunder skal stå og blive betjent ved siden af bibliotekskunder. Det er kun selve henvendelsen, så servicemedarbejderen kan finde den rigtige person, der skal tage sig af borgeren. Bedre kan det da ikke være, siger Jørn Sørensen og farer tilbage til Svinninge Rådhus, hvor administrationen sidder.
Indtil Keops får sig gjort færdige med det nye administrationscenter på Holbæk Havn.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.