
Indfør mobilfrie skoler og fritidstilbud. Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen. Spær adgang til ikke-relevante hjemmesider.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) præsenterer tirsdag en række anbefalinger til brug af skærme i grundskoler og fritidstilbud.
Anbefalingerne kommer i forlængelse af styrelsens skærmanbefalinger til gymnasier og erhvervsuddannelser, som blev præsenteret i december.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) håber, at den danske folkeskole vil anlægge en meget restriktiv tilgang til mobiltelefonerne og i det hele taget til brug af skærme i undervisningen.
Kysse på pigerne
- Jeg håber, at man finder Astrid Lindgren frem i et klassesæt, og jeg håber, at man i pauserne spiller bordtennis og kysser på pigerne. Og jeg håber, særligt blandt de mindste børn, at man stopper med at udlevere Ipads til 1.klasses-elever og i stedet giver dem en blyant og lærer dem at skrive bogstaver, lyder det fra ministeren.
Ifølge Tesfaye handler det om at erobre klasseværelset tilbage som et sted, man skal lære noget. Det skal nemlig ikke være en forlængelse af teenageværelset.
- Vi har været alt for naive og er blevet helt benovede over, hvad de største tech-firmaer har kunne levere, men i praksis har det betydet, at vi har tilladt forstyrrelser at komme ind i undervisningen og forhindre vores elever i at fordybe sig, siger han.
En ny rapport bestilt af Sundhedsstyrelsen peger på, at det påvirker børn og unges koncentrationsevne og forstyrrer deres faglige præstation, når de bruger skærme i undervisningen.
Firewall til at spærre sites
Det anbefales blandt andet, at man etablerer en firewall på skolen, som spærrer hjemmesider, der ikke er relevante for undervisningen – det kan være shopping, streaming eller gaming-hjemmesider, lyder det fra ministeren.
- Jeg er meget optaget af det her emne, fordi vi kan diskutere traditionel skolepolitik og uddanne verdens bedste lærere, men hvis eleverne åbner en bærbar computer og har gang i tre-fire forskellige hjemmesider på samme tid som undervisningen, så er det hele ligegyldigt, siger Mattias Tesfaye
Tilbage i december viste Pisa-resultaterne, at de danske elever er dem, der bruger digitale værktøjer i skolen mest sammenlignet med alle de 81 OECD-lande. Pisa-undersøgelsen tester 15-årige skoleelevers færdigheder i en række fag.
De 12 anbefalinger til grundskolen:
- 1. Ledelsen sætter retning for skærmbrug på skolen.
- 2. Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug.
- 3. Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen.
- 4. Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug.
- 5. Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme.
- 6. Indfør mobilfri skole.
- 7. Spær adgangen til ikkerelevante hjemmesider.
- 8. Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen.
- 9. Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse.
- 10. Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt.
- 11. Giv plads til analog læring.
- 12. Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling.
De ni anbefalinger til fritidstilbud:
- 1. Sæt fælles retning for brug af skærme i fritidstilbud.
- 2. Brug fritidstilbuddets fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug.
- 3. Gå i dialog med de unge og børnenes forældre om brug af skærme.
- 4. Indfør mobilfri fritidstilbud.
- 5. Rammesæt brug af skærme i fritidstilbud.
- 6. Lad dialog om skærmbrug bidrage til børn og unges digitale dannelse.
- 7. Brug kun skærme til aktiviteter, der skaber deltagelses- og udviklingsmuligheder for børn og unge.
- 8. Tilstræb variation og alsidige pædagogiske aktiviteter.
- 9. Inddrag arbejdet med digital dannelse i den pædagogiske udvikling.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Læs mere om anbefalingerne her.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.