Når den nye Femern Bælt-tunnel ifølge planen skal åbne for trafik i sommeren 2029, er der meget, der tyder på, at det bliver med store begrænsninger for togtrafikken, oplyser TV2 Øst. På tysk side bliver man ikke færdige med byggeriet af den nye jernbane mellem Femern og det tyske fastland, inden den dansk-finansierede tunnel mellem de to nationer står færdig. Knap seks år før tunnelindvielsen er der stadig ingen startdato for byggeriet.
Deutsche Bahn har derfor arbejdet på en plan B, at forstærke og elektrificere den gamle Femern Sund-bro. På den måde vil det ifølge tyskerne alligevel være muligt at køre med eltog på strækningen fra sommeren 2029 - og eventuelt også med godstog.
Den plan om at sende togene over den enkeltsporede bro fra 1963 bliver mødt med skepsis fra dansk side. "Det vil være særdeles usandsynligt, at godstogstrafik vil kunne afvikles på den eksisterende Femern Sund-bro, selvom den forstærkes", fremgår det af et notat til Folketingets transportudvalg. Arbejdet med selve tunnellen forløber planmæssigt.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.