
Det viser en ny rapport fra Udliciteringsrådet om udlicitering i den offentlige sektor. Undersøgelsen belyser de udbudsforretninger, hvor offentligt ansatte følger med opgaven og overdrages til private virksomheder, eller efter et udbud skifter til en anden arbejdsgiver.
Det overordnede tema er, hvordan udlicitering påvirker medarbejdernes tilfredshed med deres arbejdssituation, trivsel, arbejdsmiljø og personaleforhold, såsom løn og ansættelsesforhold.
Flest negative oplevelser hos rengøring og ældrepleje
Undersøgelsen tager udgangspunkt i fem brancher: Rengøring, bustransport, ældrepleje, catering og vaskerier. I kommunerne gennemføres der også udliciteringer inden for andre brancher, eksempelvis vedligeholdelse af parker og grønne områder, vejvedligeholdelse, bygningsvedligeholdelse, renovation, administrative opgaver mv.
Generelt er rengøring og ældreområdet de brancher, der har haft den mest negative oplevelse af overdragelsen til ny arbejdsgiver.
Halvdelen har sagt op
Cirka halvdelen af medarbejderne er ikke længere ansat hos den arbejdsgiver, de overgik til i forbindelse med udliciteringen. De er enten stoppet umiddelbart efter udliciteringen eller efter at have arbejdet i en periode hos den nye arbejdsgiver. Årsagerne til, at de ikke længere er ansat, kan være jobskifte, sygdom, uddannelse, efterløn, afskedigelse mv.
Denne gruppe medarbejdere er mindre tilfredse med ansættelsen hos den arbejdsgiver, som de blev overført til efter udliciteringen, end med deres tidligere job. 41 procent svarer, at de er meget tilfredse eller tilfredse med arbejdet alt i alt, mens 46 procent modsat er utilfredse eller meget utilfredse.
Blandt oplevelserne af negative ændringer blev følgende fremhævet:
? Stigende arbejdspres ? i alle brancher var der enighed om, at overgangen til en privat arbejdsgiver har medført et større effektivitetspres på de enkelte medarbejdere.
? Uønskede arbejdsmæssige ændringer ? mange har haft en oplevelse af at blive flyttet til nye arbejdsopgaver eller afdelinger/busruter uden at blive tilstrækkeligt taget med på råd.
? Stor personaleudskiftning ? især ansatte inden for rengøringsområdet og ældreområdet har oplevet, at udliciteringen medførte en personalereduktion, hvilket betød, at det tilbageværende personale havde vanskeligt ved at bevare kvalitet og kontinuitet i opgaveløsningen.
En meget utryg periode
Afhængigt af den information, der gives, og stemningen blandt medarbejderne kan udbudsperioden føles som en meget utryg periode.
Set fra medarbejdernes synsvinkel er det en uønsket og utryg situation ikke at vide, hvem arbejdsgiveren er efter udbuddet, og hvilke forandringer der kommer til at ske. Mange opfatter selve beslutningen om udbud som en mistillid til arbejdets udførelse og til de personer, som er beskæftiget med opgaven.
En del overvejer af skifte job i forbindelse med udliciteringen, da et positivt tilvalg af ny arbejdsgiver for de fleste vil være at foretrække frem for at blive overdraget til en arbejdsgiver, man ikke selv har valgt.
De positive
Der er dog også medarbejdere, som og ser arbejdsgiverskiftet som en positiv udfordring. Nogle offentligt ansatte er ikke tilfredse med deres arbejdsforhold og kan være trætte af den offentlige arbejdsgiver, og de ser frem til de nye muligheder, som en privat ansættelse kan indebære.
Information hjælper
Undersøgelsen viser, at medarbejdernes skepsis og eventuelle modstand bliver mindre, hvis de informeres på en god måde og inddrages i at fastlægge vilkårene for overdragelsen. De fleste medarbejdere foretrækker at være medspillere og søge indflydelse på udbuddet ? selv om der stadig vil være en naturlig usikkerhed og skepsis.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.