Fokus på kvaliteten og relevansen af den rådgivning, som VISO giver til de kommunale sagsbehandlere og borgere
24. OKT 2008 14.21
Velfærdsministeriet og Undervisningsministeriet har netop igangsat en evaluering af VISO. Evalueringen skal sætte fokus på kvaliteten og relevansen af den rådgivning, som VISO giver til de kommunale sagsbehandlere og borgere, samt på oplevelsen af tilfredsheden med VISO, lyder det fra velfærdsministeriet.
Evalueringen skal blandt andet kortlægge
- hvem der henvender sig til VISO
- baggrunden for, at man henvender sig
- hvad henvendelserne omhandler
- hvordan sagsbehandlere, fagfolk og borgere, der har været i kontakt med VISO, vurderer den rådgivning og udredning, som VISO har foretaget
- hvad det er for en viden, sagsbehandlere har brug for.
Evalueringen gennemføres af Rambøll Management. Den er indledt med en foranalyse, hvor der er gennemført fokusgruppeinterview med kommunale sagsbehandlere, medarbejdere i VISOs centrale enhed, KL, Undervisningsministeriet og Velfærdsministeriet.
I uge 44-47 afdækkes 70-80 komplicerede enkeltsager i 10 udvalgte kommuner. Der vil være tale om en gennemgang af såvel komplicerede enkeltsager, hvor kommunerne har benyttet VISO, som komplicerede enkeltsager, hvor kommunerne ikke har henvendt sig til VISO.
I samme periode gennemføres 20 kvalitative interviews med medarbejdere og ledere i VISOs centrale enhed og i leverandørnetværket.
Evalueringen forventes afsluttet ved udgangen af 2008.
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, blev etableret 1. januar 2007 som led i kommunalformen. VISOs formål er at bistå kommuner og borgere med rådgivning og udredning i de mest komplicerede og specialiserede enkeltsager på socialområdet og specialundervisningsområdet.
Evalueringen skal blandt andet kortlægge
- hvem der henvender sig til VISO
- baggrunden for, at man henvender sig
- hvad henvendelserne omhandler
- hvordan sagsbehandlere, fagfolk og borgere, der har været i kontakt med VISO, vurderer den rådgivning og udredning, som VISO har foretaget
- hvad det er for en viden, sagsbehandlere har brug for.
Evalueringen gennemføres af Rambøll Management. Den er indledt med en foranalyse, hvor der er gennemført fokusgruppeinterview med kommunale sagsbehandlere, medarbejdere i VISOs centrale enhed, KL, Undervisningsministeriet og Velfærdsministeriet.
I uge 44-47 afdækkes 70-80 komplicerede enkeltsager i 10 udvalgte kommuner. Der vil være tale om en gennemgang af såvel komplicerede enkeltsager, hvor kommunerne har benyttet VISO, som komplicerede enkeltsager, hvor kommunerne ikke har henvendt sig til VISO.
I samme periode gennemføres 20 kvalitative interviews med medarbejdere og ledere i VISOs centrale enhed og i leverandørnetværket.
Evalueringen forventes afsluttet ved udgangen af 2008.
Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, blev etableret 1. januar 2007 som led i kommunalformen. VISOs formål er at bistå kommuner og borgere med rådgivning og udredning i de mest komplicerede og specialiserede enkeltsager på socialområdet og specialundervisningsområdet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.