I VISOs første leveår 2007 var der relativt få henvendelser. VISO har indtil nu modtaget i alt 3.398 henvendelser. Det første halve år af VISOs levetid havde VISO 619 henvendelser, mens VISO det første halve år af 2008 havde 1268 henvendelser - det vil sige mere end en fordobling sammenlignet med samme periode sidste år.
Velfærdsminister Karen Jespersen glæder sig over, at VISO har vundet fodfæste i kommunerne:
- I foråret 2008 har vi sat gang nye initiativer, som har givet kommunerne nemmere adgang til VISO. I dag er det primært kommunerne selv, der afgør, om de har behov for VISOs specialrådgivning. Tidligere var det VISOs afgørelse, om en sag var kompliceret nok, til at kommunen kunne søge rådgivning hos VISO. Det er mit indtryk at kommunernes ret til selv at vurdere, hvornår de har brug for VISOs ydelser, har haft stor betydning for, at langt flere kommuner nu henvender, siger velfærdsminister Karen Jespersen.
VISO har samtidig styrket samarbejdet med kommunerne. Vicedirektør Helle Thiele fortæller:
- Vi har været på turné og besøgt rigtig mange kommuner. Her har vi fortalt sagsbehandlere og deres ledere om, hvordan de kan få gavn af VISO. Der er ingen tvivl om, at den personlige kontakt har været både oplysende og tillidsopbyggende, og nu kan vi se resultatet. Vi fortsætter selvfølgelig denne dialog og udvikler vores service i den kommende tid. VISO skal være en naturlig sparringspartner for både kommuner, borgere og specialtilbud.
VISO, der er en del af Servicestyrelsen under Velfærdsministeriet, yder bl.a. specialrådgivning og støtte til landets kommuner i sager indenfor områderne: Udsatte mennesker og mennesker med handicap samt specialundervisning.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.