
Af Thomas Jensen
Når KL's topfolk igen sætter sig til forhandlingsbordet i dag, så vil punktet, 'Bedre mulighed for flytning af borgere i botilbud', være på kommunernes liste over ønsker i økonomiforhandlingerne med regeringen. Det viser et papir, som P1's Orientering er kommet i besiddelse af.
Det viser sig, at et flertal i KL's Social- og Sundhedsudvalg er imod, at give kommunerne ret til at flytte voksne handicappede mod deres vilje. Kommunerne har allerede i dag mulighed for at bede handicappede i et midlertidigt botilbud om at flytte, men ikke handicappede i varige botilbud.
Formanden for KL's Social- og Sundhedsudvalg er dog åben for at kunne flytte de ældre handicappede, der efterhånden er blevet over 60 år. Udviklingen på handicapområdet har nemlig gjort, at de handicappede hele tiden bliver ældre.
Det dyreste er ikke altid det bedste
- De voksne handicappede har stadig deres retssikkerhed. Man kan ikke bare flytte rundt på dem. Men der er en gruppe ældre handicappede, som flyttede i statslige institutioner for 40 år siden. De er er nu omkring 65 år, og de har brug for et andet tilbud end dagtilbud. Det ville være fornuftigt med et andet tilbud for mange af dem, siger social- og sundhedsformand i KL, Anny Winther (V), der pointerer, at det skulle ske i overensstemmelse med den handicappedes værge.
- Mange handicappede er måske trætte af socialpædagogiske tilbud og har brug for pleje og omsorg, som normale ældre. En sidegevinst kunne være, at det også er billigere. Det dyreste tilbud er ikke altid det bedste. En lille boenhed for ældre ville passe nogle handicappede ældre bedre.
Det er også muligt at benytte sig af flere midlertidige tilbud, som KL-toppen gerne ser.
- Det er umuligt at generaliserere om midlertidige tilbud. Det er helt individuelt. Det giver dog god mening at revisitere handicappede ældre fx hver femte år, siger Anny Winther.
Køberkommuner skal have mere magt
Når udgifterne til det specialiserede socialområde er steget med hele 8 pct. bare fra 2007 til 09, skyldes det i høj grad løn på bestemte områder. Det viser en rapport fra Deloitte bestilt af KL og regeringen, som P1's Orientering har fået hænderne i.
Stigningen skyldes i særlig grad højere basistakster:
* Løn til flere og måske højere løn til nogle
* Løn til faglige vikarer
* Dyrere drift, vedligehold og administration
* Flere udadreagerende brugere krævere mere personale
* Høje krav til journalisering og dokumentation kræver ressourcer
* Taksterne er især steget på institutioner for udviklingshæmmede børn og unge, mens de er faldet for voksne handicappede og ligger stabilt for udsatte børn og unge
Analysen konkluderer bl.a. at stigende efterspørgsel fører til højere priser og lavere efterspørgsel til lavere priser - faktisk med hele 17 pct. for de voksne udviklingshæmmede.
- Der er ingen sammenhæng mellem de bestemte ydelser og prisen/servicen. Køberkommunerne har ingen større indflydelse. De skal have større kompetencer på området. Det vil give en bedre styring, mener Anny Winther.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.