Undersøgelse fra Københavns Amt viser at syv ud af ti borgere ønsker en letbane langs Ring 3. Pris: 3,5 milliarder
22. JAN 2004 12.59
Det er analyseinstituttet Megafon som har foretaget undersøgelsen for Københavns Amt, der viser at syv ud af ti borgere i Københavns Amt ønsker, at der kommer en letbane langs Ring 3 fra Lyngby til Glostrup og videre til enten Brøndby eller Ishøj.
Københavns Amt har sat en hurtig trafikforbindelse rundt om hovedstaden højt på ønskelisten. Og en letbane er den foretrukne løsning.
- Med en letbane regner vi med at kunne reducere rejsetiden med en tredjedel. Det vil give den kollektive trafik et fantastisk løft ? og så er den oven i købet mere trafiksikker og mere miljøvenlig, udtaler amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen (S).
Hun mener at letbanen burde have været med i det trafikforlig, som regeringen indgik i forbindelse med finansloven for 2004. Der blev kun afsat penge til at undersøge muligheden for et samarbejde mellem private og det offentlige om at få letbanen realiseret.
Letbanen er en blanding af en metro og en moderne sporvogn, og indrettet som en metro. Den kører i sit eget spor langs Ring 3, hvor den ikke generer biltrafikken.
En letbane fra Lundtofte i Lyngby til Ishøj vil koste cirka 3,5 milliarder kroner. Til Brøndby vil den blive lidt billigere og koste cirka 3,2 milliarder kroner. Begge strækninger vil have cirka 60.000 passagerer hver dag. Stopper den i Glotrup, koster den cirka 2,7 milliarder kroner og får 52.000 passagerer. Kommer noget af banen i tunnel, bliver den dyrere.
lg
Københavns Amt har sat en hurtig trafikforbindelse rundt om hovedstaden højt på ønskelisten. Og en letbane er den foretrukne løsning.
- Med en letbane regner vi med at kunne reducere rejsetiden med en tredjedel. Det vil give den kollektive trafik et fantastisk løft ? og så er den oven i købet mere trafiksikker og mere miljøvenlig, udtaler amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen (S).
Hun mener at letbanen burde have været med i det trafikforlig, som regeringen indgik i forbindelse med finansloven for 2004. Der blev kun afsat penge til at undersøge muligheden for et samarbejde mellem private og det offentlige om at få letbanen realiseret.
Letbanen er en blanding af en metro og en moderne sporvogn, og indrettet som en metro. Den kører i sit eget spor langs Ring 3, hvor den ikke generer biltrafikken.
En letbane fra Lundtofte i Lyngby til Ishøj vil koste cirka 3,5 milliarder kroner. Til Brøndby vil den blive lidt billigere og koste cirka 3,2 milliarder kroner. Begge strækninger vil have cirka 60.000 passagerer hver dag. Stopper den i Glotrup, koster den cirka 2,7 milliarder kroner og får 52.000 passagerer. Kommer noget af banen i tunnel, bliver den dyrere.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.