
Debatten om det nye beskæftigelsessystem er i fuld gang. Et forslag lyder på at gøre brug af flere private aktører, men KL mener, at dette vil være en fejl.
- Borgernes behov bør være styrende for brugen af private aktører i beskæftigelsesindsatsen. Sådan er det i dag, hvor kommunerne har det økonomiske ansvar og visiterer borgere til hjælp hos private aktører, når det giver mening - og sådan ser jeg gerne, at det også bliver fremover. Det bør ikke være et selvstændigt mål at privatisere indsatsen, siger Peter Rahbæk Juel (S), formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.
I Sverige har man i flere år haft et system, hvor arbejdsformidlingen har haft myndighedsansvaret for arbejdsmarkedspolitikken, mens støtten til jobsøgende i vidt omfang har været ydet af private udbydere.
Ordningen er nu blevet evalueret og konklusionen er, at de private aktører ikke får flere i arbejde. Der er heller ingen forbedring i løn, beskæftigelse eller uddannelsesniveau hos de borgere, som har fået hjælp hos private virksomheder.
Bruges allerede i Danmark
I dag bruges der allerede private aktører i otte ud af ti kommuner og samlet set indkøber kommunerne over halvdelen af deres beskæftigelsestilbud fra eksterne aktører.
Ekspertgruppen på beskæftigelsesområdet konkluderer også, at erfaringer fra Danmark og andre lande ikke tyder på, at ”en omfattende markedsgørelse giver en mere omkostningseffektiv beskæftigelsesindsats”.
- Jeg synes, at regeringen skal finde modet til at lytte til ekspertgruppen. Og så skal man jo huske på, at der lægges op til at spare 3 mia. kr. om året på beskæftigelsessystemet. I den økonomiske virkelighed er der ikke råd til at søsætte bekostelige eksperimenter uden udsigt til mere kvalitet, siger Peter Rahbæk Juel.
Anbefalingerne fra ekspertgruppen til den nye beskæftigelsesindsats
- Få målgrupper og særregler: Fra 13 til 5 målgrupper for beskæftigelsesindsatsen og afskaffelse af en lang række særregler.
- Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren: Frihed til sagsbehandlerens faglighed og fokus på en mere individuel tilrettelagt indsats for borgerne.
- Værdigt sanktionssystem i balance: Afstemte rådighedskrav med fokus på rådighed for borgere tæt på arbejdsmarkedet og en markant lempelse for syge og borgere længere fra arbejdsmarkedet.
- Nedlæggelse af jobcentrene og fri organisering: Krav til at kommunerne skal have et Jobcenter fjernes, og kommunerne får fuld juridisk frihed til, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen internt og imellem hinanden.
- Mere plads til a-kasser og private leverandører: A-kasser og private leverandører får nye opgaver i indsatsen med mere valgfrihed for borgerne.
- Styring efter resultater: Friere rammer til kommuner, a-kasser og aktører med fokus på resultater frem for proceskrav.
Torsdag 7. november og fredag 8. november afholdes KL's jobCAMP 2024 i Aalborg, hvor den nye beskæftigelsesindsats er på programmet. Følg med under temaet Fremtidens jobindsats, hvor konferencen dækkes løbende.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.