På den måde følger man Infrastrukturkommissionens anbefaling om at investere i trafikløsninger, der hvor behovet er størst, påpeger de to kommuner efter et fælles seminar for økonomiudvalgene.
- Infrastrukturkommissionen prioriterer helt rigtigt at styrke de tværgående forbindelser i Hovedstadsområdet ved at etablere kollektiv trafik i Ring 3 og opgradering af Ring 4, som ikke er motorvej hele vejen.
- Tilsvarende peges på, at Ring 5 fra Køge til Helsingør bør udbygges, men først på meget langt sigt. Men Ring 5 skal naturligvis udbygges nu: Vi har manglet den i årevis, siger borgmester Michael Ziegler, Høje-Taastrup Kommune.
- Trængselsproblemerne på motorvejsnettet omkring Hovedstaden er enorme, så ligesom den kollektive trafik uden om hovedstaden skal styrkes, skal biltrafikken uden om København naturligvis også styrkes – til glæde for både trafikanterne og hovedstadens indbyggere. Undersøgelser viser, at over halvdelen af pendlerne slet ikke skal til City, slår Ziegler fast.
- Og pengene til Ring 5 er der jo, hvis man udbygger jernbanen med et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup: Det er en langt billigere løsning end at bygge en helt ny jernbane på bar mark. Og det er dokumenteret, at det femte spor kan øge jernbanekapaciteten tilstrækkeligt de næste 30 år”, påpeger borgmester Poul Lindor, Roskilde Kommune.
- En udbygning af den eksisterende jernbane er desuden i fuld overensstemmelse med Infrastrukturkommissionens anbefaling om, at byudvikling skal ske omkring stationerne. Og det er præcis, hvad der sker langs den eksisterende jernbane: Holbæk, Roskilde og Høje-Taastrup er alle eksempler på byer langs den eksisterende jernbane, hvor der sker en kraftig byudvikling i disse år. Jernbanekapaciteten skal naturligvis styrkes der, hvor borgerne er, slår Lindor fast.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.