
KØBENHAVN: Lynetteholm, den kommende nye bydel i København, vil sætte sit præg på både trafik, sejlads og klima.
Det fremgår af en ny rapport om miljøkonsekvenserne ved byggeriet af Lynetteholm. Rapporten er nu sendt i høring.
I den står der, at der vil være et CO2-aftryk i størrelsesordenen 350.000 ton for ”projektets samlede klimapåvirkning for anlægs- og driftsfasen, som inkluderer både direkte og indirekte kilder relateret til transport og produktion af materialer”.
Derfor vurderes det, at påvirkningen af det globale klima som følge af den CO2-udledning er ”moderat”. Udledningen kommer blandt andet af den sejlads- og lastbiltrafik, der skal til for at bygge Lynetteholm.
Trafik rammes lokalt
Samtidig påpeges det i rapporten, at byggeriet vil påvirke trafikken i visse områder af København.
En lang række lastbiler skal køre 2,6 millioner ton jord fra Nordhavn til anlægsområdet om året, og det kræver, at 350 lastbiler kører frem og tilbage i døgnet.
Det vil ramme veje på Christianshavn og Amager. I rapporten hedder det dog, at på ”det overordnede vejnet et stykke væk fra Lynetteholm vil trafikbilledet være det samme som i dag”.
Desuden vil også sejlads blive påvirket af de både, der skal sejle jord ind, ligesom der vil være støjgener ved byggeriet for omkringliggende beboere i København.
Ø til 20 mia. kr.
Aftalen om at bygge en ny bydel kaldet Lynetteholm blev indgået under den tidligere V-LA-K-regering i samarbejde med Københavns Kommune. Dengang lød det, at øen skulle have plads til 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser. Prisen lød på 20 mia. kr.
Den tidligere overborgmester i København Frank Jensen (S) kaldte det for et historisk byggeprojekt.
Der er dog mange år, til Lynetteholm er helt færdig – det ventes først at ske i år 2070. Lynetteholm, der bliver en kunstig ø, skal ligge mellem Nordhavn og Refshaleøen.
Find miljøkonsekvensrapporten her.
Ikke-teknisk resumé her.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.