ODENSE: - Overordnet set skaffer letbanen flere passagerer end de eksisterende busser. Det vil sige, at vi får flere til at bruge kollektiv trafik ved at lave et højklassetransportmiddel. Det skyldes, at hastigheden er meget højere, og der er bedre komfort. Samtidig er det el-baseret, så vi får et bedre lokalmiljø, når det afløser dieselbusser, siger Projektchef Preben Vilhof fra Cowis trafikplanafdeling til Ingeniøren.
Passagertilvæksten, det såkaldte skinnetillæg eller banetillæg, ligger normalt på 20-25 pct., når der skiftes fra bussernes gummihjul til togenes eller letbanernes skinner.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.