- Det er, når rammerne bliver for snævre, at medarbejderne bliver stressede og syge eller søger væk fra det offentlige. Det gælder om at holde fokus på kerneydelsen, og derfor skal man bryde med kvalitetsreformens snævre rammer med kontrol og afrapportering, mener Teddy Jeppesen.
Den offentlige leder befinder sig i en brydningstid efter kvalitetsrefomen i 2007 med store brugerforventninger, politisk centralisering og krav om mere faglighed hos de ansatte. Hvordan skabes der rum til den offentlige leder i dette 'kaotiske hav'? Det var til diskussion på CBS til et debatmøde arrangeret af CBS og DJØF onsdag aften.
Centerleder Teddy Jeppesen, Autisme Center Vestsjælland, har forsøgt at ’genopfinde’ det gode lederskab på trods af systemets krævende strukturer og reguleringsmekanismer. Fire år i træk er virksomheden kåret til den bedste offentlige arbejdsplads. Det skyldes ikke mindst, at man går imod kvalitetsreformens stramme rammer.
- Det gælder om at tænke ud over rammerne og skabe meningsfuldhed hos de ansatte. Hjemmehjælperens arbejde er på mange områder grundlæggende den samme som for 25 år siden, men de mange målinger, der er lavet på dem, giver ingen mening. De har mistet ejerskabet, derfor er der en stor udskiftning af personalet og stort sygefravær, sagde Teddy Jeppesen i sin indledning på sit oplæg.
At tænke uden for rammerne er et vigtigt styringsredskab. De offentlige ledere er veluddannede, men får de ikke mulighed for at tænke selv, breder meningsløsheden sig.
- Man skal bryde reglerne for at få det til at hænge sammen. Desværre skifter man ofte lederen eller den ansatte ud i stedet for at ændre reglerne. Ledelsen af mennesker skal erstatte den faglige ledelse, sagde Teddy Jeppesen, der ofte ansætter ledere fra andre faglige områder.
Fokus på opgaven
Der er i det offentlige alt for meget fokus på at gøre systemet tilfreds fremfor borgeren/kunden. Det bliver i mange situationer vigtigere at please systemet end borgeren.
- Det er tankevækkende, at man ofte fyrer ’frontmedarbejderen’ der arbejder direkte med kunden fremfor ’lagerarbejderen’, der ikke har nogen direkte kontakt med kunden, sagde Teddy Jeppesen.
Danmark har forlængst overhalet Sverige i regeltyranni. Der bliver vedtaget fem regler om dagen i Danmark. De høje krav til ensartet service skal opgives, og der skal satset på høj faglighed fremfor topstyrerede kvalitetsstandarder, mente Teddy Jeppesen.
Opgør med nulfejls-strukturen
- Det skal være tilladt at begå fejl, uden at der vedtages hovsa-løsninger. Politikernes standarssvar på det ene og andet område om, at ’nu skal der strammes op’ er skadelig. Vi skal frem til en afbalanceret risikovillighed, der erstatter sikkerhedstænkningen. Ellers bliver der kun en bestemt type leder i det offentlige, sagde Teddy Jeppesen, der også mente, man skulle gå væk fra et overordnet krav om lighed i det offentlige.
Skal man skabe en trivselskultur, skal krav og resultater være plusord på lige fod med udfordringer og goder for den ansatte og lederen.
- Effektivitet kan også føre til trivsel. Man kan bare se på SKAT i Ringkøbing, hvor de har 49 pct. flere sager, men trivslen og motivationen er helt i top, sagde Teddy Jeppesen afslutningsvis.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.