
Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark har torsdag afleveret udvalgets sidste delanbefalinger. Dermed er alle tre delanbefalinger afleveret og gjort til én samlet anbefaling.
Udvalget mener blandt andet, at den kollektive transport i landdistrikterne skal gøres mere attraktiv og økonomisk mere bæredygtig.
Det skal ske gennem en omstilling af rutebundne transportløsninger til en mere fleksibel og behovsstyret kollektiv transport, skriver Transportministeriet på sin hjemmeside.
Det kan for eksempel ske via bus på bestilling i landdistrikterne, privat betalt kørsel, hvor man lader andre køre med i sin bil mod betaling, samt øget udbredelse af delecykler og deleløbehjul.
- Jeg sagde, da vi nedsatte udvalget, at vi gerne ville have idéer til løsninger, der er skræddersyet til de behov, der er i de forskellige dele af landet. Det gælder ikke mindst de steder, hvor der er langt mellem husene, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Udvalgets anbefalinger strækker sig over flere hundrede siders materiale, hvor noget er mere "dilemmafyldt og kontroversielt" end andet.
- Men faktum er, at vi har steder i den kollektive transport, som vi ikke kan være bekendt. Derfor glæder jeg mig til at dykke ned i materialet og se, hvilke løsninger vi kan lave, siger transportministeren.
Han understreger, at det er for tidligt at forholde sig til konkrete løsninger, netop som anbefalingerne er præsenteret. Regeringen vil i andet halvår tage stilling til materialet, lyder det.
Anbefalinger modtaget med tilfredshed
Regeringen nedsatte for to år siden ekspertudvalget. Det skulle blandt andet afdække behovet for mobilitet både i yderområder og i større byer.
Udvalget høster roser fra Thomas Danielsen, der mener, at nogle "krøllede hjerner har tænkt nye løsninger ind for den kollektive transport".
Blandt anbefalingerne er også et såkaldt strategisk fokus på busfremkommelighed i mellemstore og store byer.
Det betyder, at der skal være større fokus på at få busserne til at køre til tiden. Tankegangen er, at det vil gøre den offentlige transport mere attraktiv.
Anbefalingerne bliver modtaget med tilfredshed hos Dansk Industri.
- Det har længe haltet med den strategiske planlægning inden for den kollektive transport. Derfor er jeg også begejstret for ekspertudvalgets forslag om et sammenhængende højfrekvent strategisk hovednet af bus og tog på tværs af byer og geografi og med overordnede fastlagte servicemål.
- Hvis vi gennemfører det konsekvent over hele landet, så vil det være en betydelig forbedring. Mobilitetsudfordringerne bliver desværre ikke løst af velvillige frivillige, siger Hakon Iversen, branchedirektør i DI Transport, i en skriftlig kommentar.
Ekspertudvalgets samlede anbefalinger er delt op i seks temaer.
- Der skal laves et sammenhængende hovednet af bus og tog på tværs af blandt andet mellemstore og store byer. Nettet skal være af høj kvalitet og gøre det attraktivt at benytte denne transportform.
- Den kollektive transport i landdistrikterne skal gøres mere attraktiv og økonomisk mere bæredygtig. Det skal ske ved at omstille de rutebundne transportmuligheder og gøre dem mere fleksible og styret efter behov.
- Der skal ske en ændring af det kollektive transportsystem, så brugerne oplever, at det bliver mere sammenhængende og let tilgængeligt. Også når brugerne skal skifte mellem flere transportløsninger.
- Prissystemet for at rejse med kollektiv transport skal gøres mere gennemskueligt. Prissystemet skal generelt være fladere, men udvalget anbefaler at forhøje den generelle rabat til unge til for eksempel 25 procent.
- Mulighederne i innovation og systematisk indsamling af data skal udnyttes til at forny den kollektive transport.
- Rammevilkårene skal ændres, så mobilitetsvirksomheder får incitament til at foretage prioriteringer, der kan skabe økonomisk råderum og mulighed for at foretage langsigtede investeringer i den kollektive transport.
Kilde: Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark.
Opdateret 11.35: Fem nederste afsnit er tilføjet samt udtalelser fra transportminister Thomas Danielsen og faktaboks.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.