Over 1.200 folkeskolelærere fra hele landet har svaret på en række spørgsmål fra Danmarks Lærerforening om deres oplevelser med inklusion og mistrivsel i klasseværelserne. Det oplyser foreningen.
Lærerne oplever, at de har elever, der ikke får den nødvendige støtte og mistrives.
Det går ud over trivslen i hele klassen, da konsekvenserne ofte er støj og uro i klassen, mindre tid til den enkelte elev, dårligere mulighed for at følge med i undervisningen – og i visse tilfælde endda vold og trusler.
En samfundsudfordring
Mere end otte ud af ti lærere svarer i undersøgelsen, at de har en eller flere elever, der ikke får den nødvendige støtte. Og over ni ud af ti lærere har en eller flere elever, der mistrives.
Det er desuden en udbredt oplevelse, at hjælpen fra PPR ikke er realiserbar i praksis og desuden tager lang tid at få.
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen mener, at resultaterne ikke er til at misforstå eller se bort fra.
- Mange elever trives ikke og har brug for en særlig støtte og indsats, men får det ikke. Det har betydning for de pågældende elever, men også for hele klassens trivsel og for lærerens mulighed for at kunne lykkes med undervisningen. Ved siden af klimakrisen mener jeg, at det er den største samfundsudfordring, vi står med overhovedet. Vi tager det slet ikke alvorligt nok, siger han.
Kan have store konsekvenser
For at kunne give eleverne de vilkår i undervisningen som de har brug for, efterspørger lærerne primært følgende ting:
- Mere forberedelse
- To-lærerordning
- Bedre tid til at sikre god relation til eleverne
De løsninger peger Gordon Ørskov Madsen også i retning af.
- Der er rigtig mange gode grunde til at tænke investering ind i det her, så børnene får større mulighed for at kunne klare sig i deres liv, få en uddannelse og komme ind på arbejdsmarkedet. Det er menneskeligt dyrt lige nu og her, men det er også økonomisk dyrt på sigt, siger han og fortsætter:
- Der skal flere lærere ind i klasserne. Vi skal have flere timer, hvor der er to lærere på, som kan undervise og også kan tilgodese de specialpædagogiske behov, som nogle børn har.
rmn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.