I stedet skal der bygges en ny dobbeltsporet jernbane fra København over Køge til Ringsted, skriver Ingeniøren.
Siden 2005 har politikerne udskudt afgørelsen om, hvorvidt det nye spor mellem København og Ringsted skal anlægges som et femte spor langs den eksisterende bane mellem Hvidovre og Roskilde, eller om der skal bygges en ny dobbeltsporet jernbane fra Ellebjerg Station over Køge til Ringsted.
Både V, DF og Radikale har været tilhængere af det femte spor, men nu er det kun Venstre, der nægter at tage stilling til, hvilken løsning de foretrækker.
Nu har aftalen om Femern-forbindelsen, der blev præsenteret i dag, og politikernes ambition om at skære rejsetiden mellem København – Odense, Odense – Århus og Århus - Aalborg ned til en time, afsporet muligheden for et femte spor.
Ifølge DR Nyheder betyder Femern-aftalen indirekte, at der skal anlægges »en helt ny jernbane mellem København og Ringsted via Køge, fordi den øgede jernbanetrafik via Femern bedst betjenes ad denne strækning.«
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.