
Flere af landets større kommuner vil sænke fartgrænserne, sådan som Københavns Kommune har besluttet at gøre i store dele af hovedstaden.
Det gælder blandt andet Aalborg Kommune, hvor man vil sænke farten fra 50 til 40 kilometer i timen på fire udvalgte strækninger i byområder og i tre landsbyer. Nogle af stederne bliver nye hastighedstavler suppleret med bump, oplyser hun.
- Vi regner med at gennemføre det i år. Det første sted sker det lige inden sommerferien, siger afdelingsleder Maria Vestergaard.
18 strækninger i Aarhus
I Aarhus Kommune arbejder forvaltningen på at gennemføre en lignende hastighedssænkning på 18 strækninger i landets næststørste by.
Det vil typisk være områder i bymæssig bebyggelse, både indenfor og udenfor Ringgaden, oplyser specialkonsulent Lars Clausen.
- Det vil kræve investeringer i forskellige fartdæmpende foranstaltninger, skiltning og afmærkning. Der er tale om en treårig forsøgsperiode, så vi håber på at komme i gang hurtigst muligt. Men det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sætte et tidspunkt på, siger han og understreger, at projektet afventer politisk godkendelse.
16 kommuner i forsøgsprojekt
De to kommuner deltager sammen med 14 andre kommuner i et forsøgsprojekt under Vejdirektoratet.
Projektet gør det muligt at sænke hastigheden på udvalgte veje i byområder, der ikke har "væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling", som det hedder i projektbeskrivelsen. Det kan ske, uden at politiet på forhånd skal godkende de sænkede fartgrænser, som det ellers normalt sker.
I Københavns Kommune besluttede teknik- og miljøudvalget mandag, at fartgrænserne i store dele af hovedstaden sænkes til 40 eller 30 kilometer i timen.
- Vi står midt i en dybt alvorlig klimakrise, hvor vi risikerer at få nogle meget alvorlige klimaforandringer, hvis vi ikke gør noget drastisk for at nedbringe udledningen af CO2, sagde teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) i den forbindelse.
Udsigten til lavere fartgrænser i København vækker dog ikke begejstring i brancheorganisationen Dansk Erhverv Transport.
- Vi har fuld forståelse for, at der er miljømæssige gevinster at hente, når man sætter farten ned i landets større byer. Omvendt vil det medføre, at man de samme steder kommer langsommere frem. Det har betydning for eksempelvis pendlerne, men også for transport af varer rundt om i byerne, siger branchedirektør Jesper Kronborg.
De medvirkende kommuner:
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Allerød Kommune, Fredensborg Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø Kommune, Gentofte Kommune, Hillerød Kommune, Hørsholm Kommune, Lyngby-Taarbæk Kommune, Rudersdal Kommune, Odense Kommune, Randers Kommune, Norddjurs Kommune, Aarhus Kommune og Aalborg Kommune.
Læs mere om forsøget her
Kilde: Vejdirektoratet.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.