
Store samfundsmæssige omkostninger ved at følge formandsforslag fra Infrastruktur-kommission
Det vrimler for tiden med forslag til ændringer af den danske infrastruktur med nye motorveje, nye jernbanestrækninger, nye broer imellem landsdelene og nu også med flytning af havne.
Formanden for Infrastrukturkommissionen Birgit Aagaard-Svendsen kom torsdag aften i sidste uge med et forslag om at flytte Århus, København og Fredericia havne.
- Det er hovedløst, siger formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredericia, til Erhvervsbladet.
For nogle dage siden ønskede han ikke at skyde forslaget ned, men er nu mere direkte:
- Havnene ligger der, hvor godset skal bruges, nemlig i byerne, og hvis havnene flyttes, skal godset bare køres længere med lastbil. Men det er rigtigt, at der mangler gode og sikre adgangsveje til havnene.
Havneformanden mener, at trafikken til og fra havnene skal forbedres og ledes ad trafiksikre ruter, hvor belastningen af boligmiljøet er mindst mulig.
Cowi har for Danske Havne udarbejdet en analyse, der viser, at det kun vil koste 1,5 milliard kr. at bygge de nødvendige veje og jernbaner til havnene, hvilket vil være meget billigere end at flytte havnene
- Det er en glimrende ide at opprioritere havnene. De fungerer allerede i dag som transportcentre, der tager meget af presset af de overbelastede danske og europæiske motorveje, siger Uffe Steiner Jensen.
- Man skal også huske på, at der i havnene er investeret betydelige summer i ny infrastruktur og nye anlæg. Investeringerne omfatter også servicevirksomheder og støttefunktioner, som helt naturligt hører til i en by. Det kan man ikke bare nedlægge og flytte uden voldsomme samfundsmæssige omkostninger.
Formanden for Infrastrukturkommissionen Birgit Aagaard-Svendsen kom torsdag aften i sidste uge med et forslag om at flytte Århus, København og Fredericia havne.
- Det er hovedløst, siger formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen, Fredericia, til Erhvervsbladet.
For nogle dage siden ønskede han ikke at skyde forslaget ned, men er nu mere direkte:
- Havnene ligger der, hvor godset skal bruges, nemlig i byerne, og hvis havnene flyttes, skal godset bare køres længere med lastbil. Men det er rigtigt, at der mangler gode og sikre adgangsveje til havnene.
Havneformanden mener, at trafikken til og fra havnene skal forbedres og ledes ad trafiksikre ruter, hvor belastningen af boligmiljøet er mindst mulig.
Cowi har for Danske Havne udarbejdet en analyse, der viser, at det kun vil koste 1,5 milliard kr. at bygge de nødvendige veje og jernbaner til havnene, hvilket vil være meget billigere end at flytte havnene
- Det er en glimrende ide at opprioritere havnene. De fungerer allerede i dag som transportcentre, der tager meget af presset af de overbelastede danske og europæiske motorveje, siger Uffe Steiner Jensen.
- Man skal også huske på, at der i havnene er investeret betydelige summer i ny infrastruktur og nye anlæg. Investeringerne omfatter også servicevirksomheder og støttefunktioner, som helt naturligt hører til i en by. Det kan man ikke bare nedlægge og flytte uden voldsomme samfundsmæssige omkostninger.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.