For kommunerne er det afgørende, at alle børn får et maksimalt udbytte af undervisningen i folkeskolen. Det lykkes kun, hvis der sættes yderligere fokus på faglighed, og hvis folkeskolen tunes til en global virkelighed.
- Folkeskolen lykkes på rigtig mange områder. Men den globale virkelighed kræver, at vores børn og unge skal være endnu dygtigere, end de er i dag. Målet er, at 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse og kunne begå sig videre i livet, siger KL's formand Erik Fabrin (V).
- Det kræver, at eleverne får stærke faglige kundskaber og færdigheder med fra folkeskolen. Og at de bliver gode til at samarbejde om at bruge deres kompetencer til at løse komplekse problemer på en innovativ måde, siger Erik Fabrin.
- I andre OECD-lande er der endnu mere turbo på udviklingen i elevernes læring. Derfor må vi fastholde opmærksomheden på, at vores elever allerede i indskolingen bliver bedre til at læse, forstå matematikken og beherske engelsk," mener KL-formanden.
Hvis alle elever skal have et større udbytte af undervisningen forudsætter det, at også ledelse, læreruddannelse, viden fra forskning og læringsmiljøer bringes i spil.
Skolerne er fx nødt til at se på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så alle elever bliver stimuleret til at lære mest muligt.
KL-formanden slår også et slag for større frihed frem for stram, central styring. Det handler, mener han, om at ruske op i de centralt fastsatte mål og kravene til folkeskolens afgangsprøver. Skolerne har behov for større frihedsgrader, hvis alle elever skal lykkes med læring. Og nationale test er ikke nødvendigvis et stort fremskridt.
- Nogle elever har brug for mere tid og mere praktisk undervisning for at få ordentlig fat i færdighederne. Og vi mener ikke nødvendigvis, at folkeskolens afgangsprøver og nationale test er egnede til at dokumentere disse elevers læring. Det er vigtigere, at alle elever får et meningsfyldt udbytte og bevarer lysten til at lære, end at de gennemfører alle dele af folkeskolens afgangsprøver. Derfor bør der være andre og mere fleksible prøvemuligheder som afslutning af et skoleforløb, slutter Erik Fabrin.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.