Der findes ikke en bestemt opskrift på, hvordan kvaliteten kan løftes i den danske folkeskole, fastslog Rejseholdets leder Jørgen Søndergaard efter et møde i dag på Marienborg med stats- og undervisningsminister og skolens parter.
- Det, vi kan gøre, er at skabe så gode rammer som muligt for, at den enkelte skole kan udvikle sine egne kvaliteter', sagde Jørgen Søndergaard efter dagens møde til Folkeskolen.
Bedre rammer er for eksempel mindre detailstyring af skolen og mere resultatstyring, tilføjede han. Desuden er en opkvalificering af lærernes kompetencer også et vigtigt element, sagde han.
Jørgen Søndergaard er imod det forslag om at dele eleverne på kryds og tværs efter evner og interesser fra 6. til 9. klasse, som kommunernes organisation KL lancerede forleden.
- KL's idé er for individorienteret. Undervisningen skal være varieret, men eleverne skal ikke have ansvaret for egen læring. Vi ved fra udlandet, at det ikke er godt. Vi går ikke ind for en niveaudelt folkeskole.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.