Dermed bliver vilkårene for den kollektive trafik forringet – i lodret modstrid med intentionerne i regeringens grønne transportaftale, der blev indgået så sent som i januar. Her erklærer regeringen og aftaleparterne, at øget mobilitet i det danske samfund skal ske i den kollektive trafik.
- Hvis de her prisstigninger føres ud i livet, vil det betyde færre passagerer i vores busser, siger formanden for KL’s Teknik- og Miljøudvalg Jens Stenbæk.
- KL’s budskab til regeringen er derfor klart: Sørg for, at de, der finansierer den kollektive trafik, bliver økonomisk i stand til ikke at udnytte takstloftet. I forhold til busserne betyder det, at regioner og kommuner skal have midler til at støtte trafikselskaberne, så det ikke går ud over passagerne, hverken med dyrere billetter eller færre busser, siger Jens Stenbæk.
- Reduktion af CO2 er afgørende for den danske klimaindsats, og her er trafikken en af de store syndere. Derfor er det afgørende, at regering, kommuner, regioner og trafikselskaber arbejder aktivt sammen for at gøre den kollektive trafik til så attraktivt et alternativ til bilen som muligt.
- Busserne transporterer ca. 2/3 af alle passagererne i den kollektive trafik, men de har de sidste par år oplevet et fald i passagerantal. Derfor undrer jeg mig over udmeldingen fra Trafikstyrelsen. For den hænger slet ikke sammen med regeringens erklærede ønske om at øge anvendelsen af den kollektive trafik, siger Jens Stenbæk.
Han understreger, at de økonomiske vilkår for den kollektive trafik bliver et tema i de økonomiske forhandlinger mellem KL og regeringen senere på året.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.