dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Københavns Kommune presses af indkvartering af stadig flere ukrainske fordrevne. Rådhuset er her oplyst i Ukraines blå og gule nationalfarver på toårsdagen for Ruslands invasion lørdag den 24. februar 2024.
Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

København er presset af stadig flere ukrainske flygtninge

Med en forlængelse af det midlertidige ophold for ukrainske fordrevne og yderlige tilstrømning kan valget stå mellem dyr hotel-indkvartering eller sammenpressede flygtninge på mindre plads.
3. JAN 2025 11.20

KØBENHAVN: Siden foråret 2022 har Københavns Kommune fået visiteret 4.469 ukrainske fordrevne, og da tilstrømningen fortsætter er kommunen presset både i forbindelse med dens indkvarteringskapacitet og økonomisk. Det fremgår af referatet af et møde i november i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.

Regeringen har fremsat et forslag om at forlænge lov om midlertidigt opholdsgrundlag for de ukrainske flygtninge frem til marts 2026, så det forlænger også kommunernes indsats for indkvartering og hjælp.

Københavns Kommune havde i november sidste år indkvarteringskapacitet til ca. 2.600 personer og forventer behov for yderligere kapacitet i år. Siden 2022 er kommunens indkvartering udvidet fra to til 14 lokationer og omkring 100 eksterne lejligheder.

En fremskrivning i forvaltningen viser, at kommunen indtil marts 2026 vil kunne forvente visitation af ca. 6.000 ukrainske fordrevne, hvoraf de ca. 3.400 vil skulle indkvarteres midlertidigt.

Dyre hoteller eller dårligere indkvartering

Indtil nu har kommunen besluttet, at der ikke skulle sættes gang i større anlægsprojekter, og som udgangspunkt er det besluttet, at ny indkvartering skal findes gennem leje af hoteller. Men hotelleje er en dyr løsning; en indkvarteringsplads koster gennemsnitligt 25.000 kr. om måneden plus forplejning, hvilket er fem gange så meget som en indkvarteringsplads i kommunens egne ejendomme.

Her fra januar 2025 forventes hotelindkvartering at koste kommunen 4,2 mio. kr. om måneden, inklusiv forplejning. Derfor kan forvaltningen være nødt til at afsøge andre muligheder med en tættere indkvartering uden individuelle hensyn - fx ved at sætte flere køjesenge på værelserne og sætte fremmede sammen. 

Forvaltningen nævner dog, at det erfaringsmæssigt vil skabe mere uro, mistrivsel og måske konflikter i indkvarteringen, når beboerne bor meget tæt med en sænket levestandard. Det samme risikeres ved forskellige former for nødindkvartering med etablerede sovesale.

I I 2023 var Københavns Kommunes serviceudgifter til ukraineområdet på ca. 268 mio. kr. og kommunens anlægsudgifter var på 83 mio. kr.

Med Økonomiaftalen for 2025 kompenseres Københavns Kommune med 99 mio. kr. for 2024, og udgifterne til området overstiger dermed den statslige kompensation. Med det forlængede opholdsgrundlag ventes udgifter at stige yderligere. 

I den videre proces kan Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen afsøge mulige scenarier for fremtidige løsninger på indkvarterings-udfordringerne i kommunen.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/koebenhavn-er-presset-af-stadig-flere-ukrainske-flygtninge

GDPR