De 15 borgmestre i de københavnske omegnskommuner hilser den brede politiske aftale om "En grøn transportpolitik" velkommen. Der er mange gode elementer i aftalen, men også en del punkter, som vækker betænkeligheder hos omegnsborgsmestrene.
En af aftalens store beslutninger gælder kørselsafgifter eller roadpricing, så det bliver billigere at købe en ny sikker og miljøvenlig bil, mens det skal være dyrere at bruge den - især hvis den forurener meget, eller hvis kørslen foregår i områder og perioder med meget trængsel, som for eksempel Københavnsområdet. Skatteministeren skal fremsætte et lovforslag til næste år, når den rigtige model er fundet, mener de københavnske borgmestre.
Pengene skal blive i København
- Vi er ikke imod roadpricing, men det er vigtigt, at de penge, der genereres i hovedstadsområdet som er ekstremt hårdt belastet, også bliver her. De skal gå til investeringer i infrastrukturen her. Vi kan ikke leve med en ny form for udligning, hvor vi skal sende pengene vestpå til jydernes biler. Der vil stadig i årene efter realiseringen af trafikaftalen være et stort behov for investeringer i infrastruktur og kollektiv trafik i hovedstadsområdet. Kort sagt, så har vi en helt klar forventning om, at vi får løst trængselsproblemerne på vejene i Hovedstadsområdet, siger Rødovres borgmester Erik Nielsen i en pressemeddelse.
- Vi er naturligvis glade for, at der er åbnet for en kollektiv trafikløsning i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, hvor vi meget gerne ser en letbaneløsning mellem Lyngby-Taarbæk, Glostrup, Ishøj og Brøndby Strand – og videre til Amager via Avedøre Holme. Men vi er samtidig skuffede over, at aftalen ikke i højere grad fokuserer på de andre problemer vi tidligere har påpeget i ringkorridorerne i hovedstadsområdet, lyder det fra Erik Nielsen.
Ring 5 skal sættes i gang
Det er holdningen blandt de samarbejdende omegnskommuner, at det nu er tvingende nødvendigt hurtigst muligt straks at få igangsat ringkorridor-projekter som anlæg af en Ring 5 mellem Køge Bugt Motorvejen og Helsingør Motorvejen. Denne femte ringforbindelse har været på tapetet siden 1960’erne. Tværvejen skal starte i Hørsholm-Kokkedalområdet og via Ballerup og Ishøj koble sig på Køge Bugt Motorvejen. I dag bliver al nord-og sydgående trafik presset ind gennem Motorring 3 i det københavnske nærområde med de kendte trafikmæssige belastninger og miljømæssige problemer som følge. Den næsten afsluttede udbygning af Motorring 3 med et tredje spor, vil kun løse problemerne på kort sigt.
- Det er positivt, at man vil se på en langsgående havnetunnel mellem Lyngbyvej og Amagermotorvejen, som er nødvendig for at aflaste trafikken på Motorring 3, i den indre by, på Amager og i Ørestaden. Desværre er det kun en politisk tilkendegivelse – og ikke handling. Vi ser projektet som en nødvendighed for at sikre den økonomiske vækst i området – for at hovedstadskommunerne ikke drukner i en stadig stigende biltrafik. De trafikale problemer vi oplever i Hovedstadsområdet i dag er ekstremt dårlig samfundsøkonomi og miljøøkonomi – vi bliver ganske enkelt nødt til at tage fat i de nødvendige løsninger nu, mener Erik Nielsen.
De 15 københavnske omegnskommuner er Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.