Mediekoncernen Jysk Fynske Medier opretter nye, ultralokale, digitale betalingsmedier, der skal sikre den lokale mediedækning, skriver Århus Stiftstidende. Det sker, fordi en lang række lokalaviser er forsvundet de seneste ti år og efterlader store geografiske områder og store kommuner uden mediedækning.
Koncernen, der er den andenstørste private mediekoncern i landet, vil investere 30 mio. kr. i projektet med 20 nyansatte journalister, som i første omgang skal dække kommunerne Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs, hvor Århus Stiftstidende selv nedlagde sin lokaldækning i 2017, samt en række bydele i Aarhus og København.
- Nej, det er ikke en kamp mod kolleger i mediebranchen. Det er en direkte kamp mod tech-giganterne for at sikre demokratiet, og derfor inviterer vi også andre medier til at samarbejde med os. Man kan sagtens - ja, vi bør være flere sammen om at udvikle sådan en forretning, siger adm. direktør Jesper Rosener.
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.