
Fra 1. november 2013 er en række danske havne ikke længere omfattet af internationale regler, der indtil nu har betydet, at havne uden international skibstrafik har måttet bruge store ressourcer på at sikre sig mod blandt andet terrorangreb. De nye regler indføres efter en arbejdsgruppe har konkluderet, at disse havne ikke længere bør omfattes af krav til maritim sikring, oplyser Transportministeriet..
Siden angrebet 11. september 2001 på World Trade Center, hvor det viste sig, at transportmidler kan bruges til terrorisme, har der været fokus på at sikre transportveje og - midler. Også i forhold til skibstransport blev det internationale samfund enige om at indføre krav til sikring. Konsekvensen har siden 2007 været, at danske havne, som betjener visse nationale færgeruter, har været underlagt krav til adgangskontrol og overvågning.
En arbejdsgruppe bestående af Kystdirektoratet, Søfartsstyrelsen, Forsvaret og PET konkluderede efter grundige overvejelser i sommeren 2012, at der ikke var risikomæssige forhold, der gjorde, at nationale færgeruter og havne, der betjener disse, skulle være omfattet af reglerne.
Transportminister, Pia Olsen Dyhr (SF), udtaler:
- Reglerne om maritim sikring af havne er ens for alle, men kan virke voldsomme i en lille, dansk havn. Min holdning er, at maritim sikring på danske havne i videst muligt omfang skal være proportionel i forhold til risikoen og tage hensyn til lokale forhold. Det er fortsat nødvendigt, at danske havne, der modtager skibe i international fart er omfattet af reglerne. Det er simpelthen en forudsætning for, at danske havne kan modtage internationale skibe.
Med den nye bekendtgørelse skal Ebeltoft, Odden, Spodsbjerg, Tårs, Hov og Sælvig færgehavne ikke længere have særlige tiltag til adgangskontrol og overvågning og flere faciliteter i Aarhus, Kalundborg og Kolby Kås havne slipper også.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.