
Syv ud af de ni bestyrelsesmedlemmer i trafikselskaberne skal være kommunale. Kun to skal repræsentere regionen. Kommunerne får dermed afgørende indflydelse på trafikken.
Det betyder nye udfordringer. For hvis nogle borgerne f.eks. ønsker mere bustransport i et område, kan de i princippet bede deres kommune om det ? og så må politikerne 'indkøbe' transport af det regionale trafikselskab.
For nogle kommuner er det meget nyt, at de skal forholde sig til lokal og regional buskørsel. Det gælder især for kommunerne i hovedstadsområdet, hvor det hidtil har været Hovedstadens Udviklingsråd, HUR, der fastlagde, hvor der skulle køre busser.
Nyt bliver det også for kommunerne under trafikselskabet på Fyn, for kommunerne i Århus Amt og Ringkjøbing Amt - men ikke i Viborg Amt, hvor der i forvejen er et trafikselskab, der fungerer som de nye trafikselskaber.
Fremover skal de regionale trafikselskaber fungere som en slags serviceorganer for kommunerne og regionerne. De skal tage imod bestilling fra kommunerne og regionerne og derpå sikre, at transportindkøbene hos entreprenørerne bliver udbudt, aftalt og gennemført.
Der er omkring et halvt år til, at de nye trafikselskaber skal være på plads.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.