FREDERIKSSUND: Frederikssund Kommune har fået tilsagn om tilskud fra Fonden for Anvendt Borgernær Teknologi.
Den digitale kontaktcenterløsning skal guide borgeren i informationssøgning og afklaring forud for første henvendelse i jobcenteret, og den fælleskommunale selvbetjenings-hotline skal understøttem og hjælpe ved borgerhenvendelser via nettet, oplyser kommunen.
Projektet 'Online Borgerbetjening 24/7' igangsættes i efteråret 2010, og forventes at løbe 18 måneder frem, skriver Frederikssund Kommune.
- Den stigende ledighed giver et stadigt øget pres på medarbejderne i jobcentrene og på kommunernes økonomi. Derfor er gode selvbetjeningsløsninger, der gør det muligt for borgerne selv at finde svar, det vi skal gå efter. At stille digital service til rådighed for de borgere der er i kontakt med jobcenteret eller som ønsker at orientere sig forud for et evt. møde, er på én gang både effektiv og god service, siger borgerservicechef Britt Christensen,
- Vi har haft et utroligt godt samarbejde om udvikling af Kontaktcenterløsningen til Borgerserviceområdet med Fredensborg, Holbæk, Slagelse, Sorø og Svendborg kommuner samt leverandøren KMD. Derfor ser jeg frem til at vi nu kan fortsætte samarbejdet ved at afprøve de teknologiske muligheder på et andet fagligt område.
Fælles viden giver hurtige og korrekte svar
Ved at samle mest mulig viden under én digital hat bliver den tilgængelig for alle - både kommunernes medarbejdere og borgere. Med den fælles database som grundlag for borgerbetjeningen bliver det ikke længere op til den enkelte medarbejder at huske svar og formidle dem. Borgerne har mulighed for straks selv at finde svar, og at gøre det på tidspunkter som passer den enkelte bedst.
Selvbetjeningssupport udenfor normal åbningstid
Erfaringer fra bl.a. bankverdenen viser at danskerne i stor udstrækning bruger netbank, mens kun ganske få procent af befolkningen benytter de mange digitale services, som kommunerne stiller til rådighed. Nogle fordi de er usikre på hvordan man gør, andre fordi de simpelthen ikke kender de mange muligheder, der er i dag.
Fælleskommunal selvbetjeningssupport
Etablering af en fælleskommunal selvbetjeningssupport på tidspunkter hvor kommunerne normalt holder lukket, understøtter borgernes brug af selvbetjening.
Den fælleskommunale model gør det muligt på en omkostningseffektiv måde at stille udvidet service til rådighed for flere kommuners borgere på én gang. Der er indtil videre få erfaringer med udvidet support i kommunerne, og projektet forventes at kunne pege på et potentiale til videre effektivisering af området.
Projektet understøtter samtidig de fællesoffentlige bestræbelser på at det skal være nemmere at være på nettet i Danmark.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.