Folketingets Ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen kritiserer kommunens fremgangsmåde. De samarbejdsvanskeligheder, der var opstået mellem kommunen og plejeforældrene, var efter ombudsmandens opfattelse ikke i sig selv tilstrækkelige til at kommunen kunne lade være med at fortælle plejeforældrene at drengen skulle flytte. Det var heller ikke dokumenteret at der var risiko for at plejeforældrene ville lade deres utilfredshed med kommunens beslutning gå ud over drengen.
Derfor vurderer ombudsmanden at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at mene at det var nødvendigt at tilrettelægge og gennemføre flytningen af drengen på den måde som kommunen gjorde.
- Plejeforældre er ikke parter i sagen når en kommune beslutter at et plejebarn skal flytte, men plejeforældrene har som udgangspunkt krav på at få at vide at plejebarnet skal flytte, fastslår Hans Gammeltoft-Hansen.
- Plejeforældre og plejebarn har et naturligt og anerkendelsesværdigt behov for at få sagt farvel til hinanden på en ordentlig måde. Kendskab til kommunens beslutning om at barnet skal flytte, er i den forbindelse af helt afgørende betydning. Medmindre der er grund til at tro at plejeforældrene for eksempel vil gå under jorden med barnet, eller der er konkrete holdepunkter for at tro at plejeforældrene vil lade deres utilfredshed med kommunens beslutning gå ud over plejebarnet, mener jeg at kommunen skal fortælle plejeforældrene om sin beslutning.
- Hvis en kommune undtagelsesvis vurderer at plejeforældrene først efterfølgende skal underrettes om plejebarnets flytning, så mener jeg at kommunen i et internt notat nærmere bør redegøre for baggrunden for sin vurdering. Notatet bør naturligvis laves inden kommunen beslutter at flytte plejebarnet, siger ombudsmanden.
Drengen nåede at bo 15 måneder hos plejefamilien. Efter at han var flyttet til institutionen, fik han mulighed for at sige farvel til plejefamilien.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.